De UvA stopt met publiceren op socialemediaplatform X. De universiteit ziet dat het bereik van kennisinstellingen flink terugloopt en het kanaal ‘verworden is tot een omgeving waarin harde aanvallen en desinformatie’ hoogtij vieren.
De UvA heeft besloten om geen berichten meer te plaatsen op het socialemediaplatform X (voorheen Twitter). Het account met 44.800 volgers zal alleen nog behouden blijven voor eventuele communicatie tijdens crisissituaties, totdat ook daar een geschikt alternatief voor gevonden is.
Het besluit van de UvA komt niet uit de lucht vallen. Steeds meer universiteiten kiezen ervoor X te verlaten, waaronder recentelijk de VU en eerder de Universiteit Utrecht en de Universiteit Twente. De UvA ziet dat het bereik van kennisinstellingen op dit platform sterk is afgenomen: voor de universiteit een belangrijke reden om te stoppen met X. Daarnaast is het kanaal volgens de UvA verworden tot een omgeving waarin harde aanvallen en desinformatie de overhand lijken te hebben. De kans dat dit op korte termijn gaat veranderen is ook klein, laat een persvoorlichter weten. ‘Je ziet niet dat er plannen zijn om daar iets tegen te doen.’
Alternatieven
In de zoektocht naar alternatieven kijkt de UvA naar het snelgroeiende platform Bluesky, waar steeds meer belangrijke doelgroepen van de universiteit – zoals andere kennisinstellingen, studenten, docenten – op te vinden zijn. Ook Folia is hierop sinds kort actief. Verder is de UvA meer wetenschapsnieuws op netwerkplatform Linkedin gaan publiceren. ‘Zo blijft de universiteit proberen zoveel mogelijk mensen te bereiken die baat hebben bij onze kennis,’ aldus de UvA-persvoorlichter.