Het thema van de HvA Onderwijsconferentie is dit jaar Future Proof Education, oftewel hoe het onderwijs aan de HvA klaar kan worden gemaakt voor de toekomst. Wordt alles digitaal? Welke opleidingen zijn overbodig? En wat wordt de rol van de docent? In aanloop naar de conferentie interviewt Folia de komende dagen HvA’ers over dit thema. Vandaag: Geleyn Meijer (55), domeinvoorzitter bij Digitale Media en Creatieve Industrie.

Hoe ziet onderwijs er in 2030 uit?
‘Ik denk dat er een steeds groter verschil ontstaat tussen de overdracht van kennis en de overdracht van ervaring. Kennis opnemen wordt iets dat mensen zelf doen. Dat hoeft niet in klassen of colleges. Met nieuwe media laad je jezelf als het ware vol met nieuwe kennis.
Maar voor het opdoen ervaring blijft het cruciaal bij elkaar te komen en de kunde van meester op gezel over te geven. Die meester kan een docent zijn, een alumnus, een oudere student: wie dan ook. Voor het doorgeven van die ervaringskennis wordt de offline omgeving van een hogeschool, waarin je als een groep samenkomt, nog belangrijker. En voor dat soort onderwijs moeten we de hogeschool dus nog geschikter gaan maken.’

 Hoe leid je mensen op voor werk dat nog niet bestaat?
‘Dat is onmogelijk. Maar wat je wel kunt doen is studenten vaardigheden aanleren waarmee ze kunnen inspelen op veranderingen. En sommige vaardigheden zul je in de praktijk altijd nodig blijven hebben. Hoe je met veel hulpbehoevende mensen om moet gaan in de zorg, bijvoorbeeld. En als je in de media gaat werken zal het altijd om informatievoorziening gaan. Wat het beroep dan uiteindelijk precies wordt, is minder essentieel. Daarnaast moeten we trens in de gaten houden. Bijvoorbeeld de opkomst van digitale middelen in de zorg. Daarom is het zo belangrijk dat er aan de hogeschool ook onderzoek wordt gedaan. Zo kunnen we resultaten over ontwikkelingen in de samenleving direct in het onderwijs doorvoeren.’

 Wat is de eerste verandering die de HvA moet doorvoeren om het onderwijs future-proof te maken?
'Docenten moeten op de hogeschool meer ruimte krijgen om hun onderwijs naar eigen inzicht in te richten. We moeten toe naar zelforganisatie binnen de grotere organisatie. Natuurlijk leg je bepaalde hoofdlijnen en randvoorwaarden vast, bijvoorbeeld over het beschikbare geld. Maar daarbinnen moeten docenten zelf kunnen bepalen hoe ze hun lessen vormgeven. Alleen op die manier kunnen ze constant inspelen op nieuwe ontwikkelingen en vragen van studenten.'

Morgen: Jacob Eikelboom, docent sociaal juridische dienstverlening bij Domein Maatschappij & Recht en Docent van het Jaar 2013: 'De HvA richt zich te veel op Amsterdam en te weinig op de wereld'.

De HvA Onderwijsconferentie vindt op donderdag 9 april plaats in Carré.
Lees meer over