Hoogleraar radicaliseringsstudies Bertjan Doosje raadt de HvA aan docenten te trainen op het herkennen van radicalisering bij studenten. Hij meent dat het radicaliseringsproces zich vaak op school voltrekt en gepaard gaat met een typische verandering in gedrag. Doosje doet zijn advies in Folia Magazine van deze week.
Aanleiding vormt de aankondiging van Hogeschool Inholland dat zij docenten gaan trainen op het herkennen van radicaliserende jongeren. Doosje vindt dat nuttig. ‘Als je als docent merkt dat een jongen snel verandert, minder interactie aangaat met z’n klasgenoten, lagere cijfers haalt omdat hij school niet meer belangrijk vindt en extreme dingen zegt, is er reden tot zorg.’
Wel waarschuwt Doosje dat de alertheid niet moet leiden tot het opstellen van een soort radicaliserings-checklist en tot stigmatisering van iedereen die aan de criteria voldoet. ‘Dat iemand interesse in school verliest en lagere cijfers haalt, hoeft niet te betekenen dat hij zijn leven aan de jihad wijdt. Het kan net zo goed duiden op moeilijkheden thuis.'
De HvA gaf eerder te kennen geen specifieke maatregelen te nemen om radicalisering bij studenten te herkennen en tegen te gaan. En HvA-woordvoerder Meike Verhagen laat weten daar ondanks het advies van Doosje bij te blijven, omdat de HvA reeds zorgvuldig omgaat met de veiligheid van studenten en medewerkers. Ook de UvA laat via woordvoerder Yasha Lange weten geen aanleiding te zien om specifieke maatregelen te nemen voor het herkennen van radicalisering.
Lees meer over hoe en waarom jongeren radicaliseren in Folia Magazine.