Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Energiedrankmerk Red Bull had geen toestemming voor haar game-competitie op verschillende UvA en HvA-locaties vorige week. Dat blijkt uit navraag bij de afdeling evenementen van Facility Services, die over de vergunningen voor dit soort acties gaat. Zij tonen zich verrast over de sponsorevenementen die binnen de muren van de instellingen plaats vonden.

Toestemming
Op de locaties Dr. Meurerhuis, het Atrium en de Leeuwenburg vonden vorige week voorrondes plaats van de Crashed Ice Kinect Game, een computerspel van het merk Red Bull. Daartoe had het merk binnen de muren van de instellingen een stellage opgebouwd waar studenten mee konden doen aan het spelletje om zich te plaatsen voor de finale van de Kinect Game in Canada. Tevens waren er promotiemeisjes aanwezig die blikjes van de energiedrank uitdeelden en was er luide muziek te horen.

Opmerkelijk, noemt Rasika Yassine van afdeling evenementen de gesponsorde spelcompetities. Zij was niet op de hoogte van de acties van het merk. Binnen de muren van de onderwijsinstellingen zijn promotieacties volgens haar in principe niet toegestaan, tenzij daar bij uitzondering nadrukkelijke toestemming voor is gegeven. Die is er volgens haar vanuit Facility Service niet verleend. Zij noemt het incident opvallend, daar Eurest volgens haar onlangs de drankjes van Red Bull uit het assortiment heeft gehaald.

Sponsoring
Volgens Rene Niemarkt, vestigingsmanager van cateraar Eurest voor de UvA-HvA, was er echter wel toestemming verleend voor de game-competitie. Hij toonde zich vorige week bijzonder enthousiast over de door het energiedrankje georganiseerde gamecompetitie. Niemarkt: ‘Het was een samenwerking tussen Eurest en Red Bull, die bijzonder goed heeft gewerkt en wat mij betreft zeker navolging mag krijgen.’

Tevens vertelde Niemarkt dat een UvA-student inmiddels bovenaan stond in de topscorelijst van de game. Deze zou kans maken deel te mogen nemen aan de wereldkampioenschappen van het spel in Quebec. ‘Hartstikke leuk natuurlijk,’ aldus Niemarkt. ‘De studentendoelgroep sluit perfect aan bij het merk Red Bull. En ook is het een bedrijf waar studenten wellicht een mooie stage kunnen vinden.’

Wat hem betreft kunnen er in de toekomst vaker gesponsorde acties plaats vinden op de cateringlocaties. ‘Dit soort mooie acties voor studenten kunnen we natuurlijk alleen organiseren in samenwerking met een grote partner. Als het aan ons ligt gaan we dus zeker vaker in zee met dit soort merken.’ Volgens Yassine is het nadrukkelijk niet de bedoeling dat bedrijven promotie maken binnen de muren van de UvA en HvA. Zij gaf aan de zaak uit te zullen zoeken.