Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Dylan Sauerwein (Unsplash)
actueel

Verhogen naar 2,50 of vasthouden aan één euro; wat doen studentenkroegen met hoge bierprijzen?

Thirza Lont,
21 juni 2022 - 15:29
Betreft
Deel op

De afgelopen maanden zijn de prijzen in de supermarkt flink gestegen. Ook de horeca heeft hier last van, met name bier wordt een stuk duurder. Studenten zijn de dupe. ‘De enige manier waarop wij als horecagelegenheid met de prijsstijgingen om kunnen gaan is die door te berekenen aan de klanten, de studenten.’  

Twintig procent meer betalen voor een biertje. Dat is sinds een paar maanden de harde realiteit voor de studenten die borrelen bij studentencafé De Heeren van Aemstel. In dit café worden doordeweeks vaak borrels georganiseerd door studie- en studentenverenigingen. Marnick van der Meulen, bedrijfsleider van De Heeren van Aemstel, heeft vanwege de prijsstijgingen van onder andere bier moeten kiezen om studenten niet 2,10 euro te laten betalen voor een biertje, maar 2.50 euro.

 

Van der Meulen ziet dat de studenten nog niet afgeschrikt zijn door de hogere prijzen, vertelt hij aan de telefoon. ‘2.50 is nog steeds minder voor een biertje dan in andere horecazaken. Daarom hebben we nog niet van studenten gehoord dat ze de prijzen te hoog vinden.’  

Daan Nijhoff

‘De enige manier om de hogere inkoopprijzen te compenseren is door dit aan de klanten, dus ook de studenten, door te berekenen. Dat zien ze niet alleen terug in de prijzen van het bier, maar ook andere zaken zoals wijn en bitterballen worden duurder,’ zegt Van der Meulen. 


Ook bij Crea Café, het studentencafé op de Roeterseilandcampus, zien ze het probleem van de prijsstijgingen. Morgen besluit men of ze de hogere inkoopprijzen wil doorberekenen, of dat ze wil vasthouden aan de lage prijzen als goedkoopste aanbieder van eten en drinken in de buurt.  
 
Kleinere marges
Binnen de universiteit ondervinden studenten ook de gevolgen van de hogere inkoopprijzen van onder andere bier. Dat ziet ook Daan Nijhoff, penningmeester van de Common Room, een gezelligheidsruimte van studieverenigingen van de Faculteit Maatschappij- & Gedragswetenschappen op de Roeterseilandcampus. In deze ruimte wordt bier voor spotprijzen verkocht.

Hogere prijzen

Heineken heeft 21 juni een fikse prijsstijging van hun bier aangekondigd, omdat de prijzen van energie, grondstoffen en materiaal ‘exceptioneel’ stijgen. Al eerder was bekend dat de horeca de prijzen verhoogde vanwege dezelfde samenloop van omstandigheden. Deze prijsstijgingen gelden echter niet alleen voor de horeca. Vanwege een combinatie van onder andere inflatie en hogere energieprijzen worden boodschappen over de hele linie duurder. 

De prijs van een biertje is in deze ruimte één euro per flesje, maar hoe lang is dat nog mogelijk met de prijsstijgingen? ‘We zien nu al dat de winstmarges kleiner worden. Daardoor is er minder geld om te investeren in de ruimte zelf en is er minder geld voor het barpersoneel hier,’ zegt Nijhoff.  

 

Vasthouden aan een euro per biertje
Vasthouden aan bier voor één euro is voor nu het plan. ‘Als we geen andere mogelijkheid zien gaan we eerder in kwaliteit van het bier inleveren. Nu verkopen we vaak Hertog Jan, Grolsch of Heineken, afhankelijk van wat er in de aanbieding te koop is. Als de prijzen verder stijgen zullen we eerder goedkoper bier verkopen voor diezelfde euro. Dat liever dan de studenten meer laten betalen,’ vertelt Nijhoff. 


Volgens bedrijfsleider Van der Meulen hoeven zijn studenten zoals het er nu naar uit ziet niet bang te zijn dat de prijzen in de nabije toekomst nog verder stijgen. ‘We gaan in de zomer op elke dinsdag en donderdag de studenten meer korting geven dan normaal. Om het voor studenten toch mogelijk te maken goedkoop een biertje of iets anders te drinken. En zodat we klandizie ook in de zomervakantie kunnen behouden.’

Lees meer over