Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Jorn van Eck (UvA)
actueel

UvA begint studie Computational Social Science ‘zonder vakken’

Henk Strikkers,
30 juni 2021 - 07:00

Geen vakken, een andere vorm van toetsing, en vooral heel veel ‘wetenschappelijk projectonderwijs’. De nieuwe studie Computational Social Science, die in 2022 de deuren opent, wordt uniek, belooft medeoprichter Eelke Heemskerk.

Het heeft wat voeten in de aarde, al sinds 2018 is de universiteit bezig met het oprichten van een studie op het snijvlak van data en mens- & maatschappijwetenschappen. De eerste aanvraag, toen nog onder de naam Humans, Society & Technology, werd door de minister afgewezen. Te weinig behoefte op de arbeidsmarkt aan gediplomeerden van zo’n studie, zo oordeelde de Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs destijds.

 

Nu is dat anders. De commissie gaf haar fiat, en ook de NVAODe Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO) keurt iedere opleiding in het hoger onderwijs op kwaliteit., die over alle opleidingen oordeelt, was positief. ‘Een innovatieve aanvulling op bestaande programma’s en beantwoordt aan een duidelijke behoefte in het werkveld,’ is te lezen in het advies.

Foto: Bob Bronshoff (UvA)
Eelke Heemskerk

Brug tussen data en sociale wetenschappen

Eelke Heemskerk, universitair hoofddocent politicologie, had niets anders verwacht. ‘Alle partners waar we mee samenwerken zitten te springen om werknemers die we met deze studie willen afleveren.’ Volgens Heemskerk zijn dat mensen die een brugfunctie kunnen vervullen. ‘Er is nu een grote scheiding tussen mensen die digital skills hebben en bijvoorbeeld een algoritme kunnen bouwen, en mensen die kennis hebben van sociale vraagstukken en weten waarvoor ze die algoritmes kunnen toepassen. Mensen die deze studie straks afronden kunnen het allebei.’

 

Wat de studie uniek maakt is dat de studie ‘geen vakken’ heeft, zegt Heemskerk. ‘We werken met semesters van 30 studiepunten. Dat is naast kennisoverdracht, die natuurlijk nodig is, heel veel wetenschappelijk projectonderwijs. In het eerste jaar gaat bijvoorbeeld een groep aan de slag met klimaatverandering of surveillance.’ Daarbij moet een projectgroep enerzijds werken aan het definiëren aan klimaatverandering als ‘wicked problem’Wicked problem is een term uit de sociale wetenschappen en verwijst naar een probleem dat (bijna) onoplosbaar is vanwege uiteenlopende meningen, hoge kosten, onvolledige kennis, en de verwevenheid met andere grote problemen. en anderzijds bezig zijn met de rol van programmeren en modelleren in onderzoek naar klimaatverandering.

 

Formatief toetsen

Ook de manier van toetsen is anders dan bij de meeste studies, vertelt Heemskerk. ‘We willen heel veel formatief toetsen,’ zegt hij. Daarbij is een toets veel meer gericht op feedback en verbeterpunten dan op zakken of slagen. ‘Je hebt veel meer aan leergericht toetsen dan op afrekenen,’ vindt hij. ‘We zullen studenten echter ook vragen om een individuele opdracht te maken voor elk project. Die opdracht wordt beoordeeld met een cijfer, om free rider-gedrag binnen zo’n groep te voorkomen.’

 

De studie die in 2022/23 voor het eerst start, wordt grotendeels in het Engels geven. ‘De kennisoverdracht is in het Engels, en binnen de groepen mogen studenten zelf kiezen of ze Nederlands of Engels spreken,’ vertelt Heemskerk. ‘We moedigen internationale studenten wel aan om ook Nederlands te leren, want we gaan ook met Nederlandse partners samenwerken. Als je geen Nederlands spreekt kun je niet het maximale uit je studie halen.’