Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Anna Philipoom
actueel

Anna begeleidde al zestig scripties zonder er zelf één geschreven te hebben

Marleen Hoebe,
23 februari 2021 - 13:51

UvA-student Anna Philipoom geeft scriptiebegeleiding terwijl ze zelf nog niet eens aan haar scriptie is begonnen. Dat klinkt misschien gek, maar toch kan ze studenten met scriptiestruggles goed op weg helpen. ‘Eén scriptie heb ik wel acht keer gelezen; die ken ik bijna uit mijn hoofd.’

Anna Philipoom (taal & communicatie, 20) is al twee jaar tutor bij het Schrijfcentrum van de UvA. Zij helpt studenten die problemen hebben bij het schrijven van academische teksten, zoals scripties. Ondertussen heeft ze al zestig scripties van allerlei verschillende studies gelezen en begeleid, van rechtsgeleerdheid tot biomedische wetenschappen, en Scandinaviëstudies.

 

Geen scriptie-ervaring
Zelf heeft ze nog geen scriptie geschreven. Ze begint er over een paar weken mee. ‘Het is soms best gek om begeleiding te geven in iets wat je zelf nog niet hebt gedaan,’ zegt Anna. ‘Maar ik weet hoe je een tekst moet opbouwen, hoe je het beste zinnen kunt formuleren en hoe je grammatica moet toepassen. Ik ben student taal & communicatie, dus ik weet hoe je moet schrijven. Ook werk ik op het Barlaeus Gymnasium waar ik lesgeef in werkwoordspelling en grammatica.’

‘Mijn scriptiegroepje voelde als een soort supportgroepje; we motiveerden elkaar’
Schrijfcentrum

Elke student van de UvA kan gratis terecht bij het UvA-Schrijfcentrum voor individuele begeleiding bij het schrijven van een scriptie of andere teksten voor studie. Verder biedt het centrum scriptieweken aan, een schrijfcursus in het Nederlands of Engels en allerlei workshops. De begeleiders zijn zelf ook studenten. Hier kun je een afspraak maken.

Verder heeft Anna twee jaar geleden in de zomer een trainingsmiddag van het Schrijfcentrum gehad. Daar leerde ze via rollenspellen hoe je een student het beste kunt helpen. ‘Je moet niet zeggen: dit is fout dus dat moet je verbeteren. Je moet aangeven welke zin niet zo lekker loopt of waar in de tekst je iets nog niet begrijpt. De student kan het dan zelf nalezen en bekijken wat er anders moet. Daarnaast heb ik geleerd dat je het beste aan de rechterkant van een student kunt gaan zitten, zodat je niet gaat meeschrijven op het document. Een beetje vanzelfsprekende tips misschien, maar ze werken wel.’

 

Intensief contact

Tutor Anna geeft niet alleen een-op-een-begeleiding. Ze begeleidt ook groepjes studenten tijdens de scriptieweken. Evelien van Noort (theaterwetenschappen, 23) deed daaraan mee. ‘Het lukte me maar niet om aan mijn scriptie te beginnen, ik kon me niet concentreren. Tijdens de scriptieweek besprak ik elke ochtend met de studenten van mijn groepje wat onze doelen voor die dag waren. ’s Middags kwamen we weer samen om te bespreken of die doelen waren gelukt. Colleges via Zoom vind ik helemaal ruk, maar in een klein groepje kun je makkelijk met elkaar praten. Het voelde als een soort supportgroepje. We gaven aanbevelingen over websites die je het beste kon gebruiken om literatuur te vinden en we bespraken waarom we niet verder kwamen. Daardoor voelde ik minder druk. Het ging niet alleen maar over de deadline en of we successen behaalden. We motiveerden elkaar.’

Foto: Privéarchief
Evelien van Noort: ‘Het lukte me maar niet om te beginnen, ik kon me niet concentreren’

Anna ziet dat het samen sparren helpt, helemaal in coronatijd. ‘Studenten missen het contact. En ik ook. Het is fijn om op deze manier nieuwe connecties te maken. De studenten die ik begeleid zijn leeftijdsgenoten en dat maakt het heel gezellig. Soms is het contact best intensief. Eén scriptie heb ik bijvoorbeeld wel acht keer gelezen; die ken ik bijna uit mijn hoofd.’

 

Emotioneel betrokken

Door het intensieve contact voelt Anna zich soms emotioneel betrokken. ‘Tijdens het begeleiden van een scriptieweek had ik een keer een meisje dat bijna in huilen uitbarstte toen ik vertelde dat vrienden of familie ook kunnen helpen bij de scriptie. Zij voelde zich eenzaam, dus ze wist niet wie ze moest vragen. Ik vond dat heel heftig en ik heb gezegd dat ze met iemand moest gaan praten. Tot op zekere hoogte kunnen we het hier wel samen over hebben, maar ik ben natuurlijk geen psycholoog.’

‘Ik denk dat ik dezelfde fouten ga maken als de studenten die ik begeleid’

‘Het gebeurt wel vaker dat ik studenten doorverwijs als ik echt niet kan helpen, onder andere wanneer ze het Nederlands nog niet goed beheersen omdat ze nog maar kort in Nederland wonen. Soms krijg ik teksten die via Google Translate zijn gemaakt. Dan krijg je heel gekke zinnen. Die mensen stuur ik door naar het Instituut voor Nederlands Taalonderwijs en Taaladvies, waar het Schrijfcentrum onder valt. Dat instituut kan het dan overnemen.’

 

Opzien tegen scriptie

Hoewel ze al tientallen scripties onder haar neus heeft gehad, ziet Anna – net zoals Evelien – erg tegen haar scriptie op. ‘Ik wou dat ik zelf kon deelnemen aan een scriptieweek, maar ik ben een van de weinigen die het geeft. De meeste tutoren van het Schrijfcentrum zijn namelijk net nieuw, dus die doen deze begeleiding nog niet. Ik kan goed advies geven, maar toch denk ik dat ik dezelfde fouten ga maken als de studenten die ik heb begeleid. Ook lukt het mij niet om mezelf de hele tijd te motiveren. Iedereen profiteert van een soort sociale controle, als mensen vragen of het goed gaat.’

Lees meer over