Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: CSR en UvA Bureau Communicatie
actueel

Campagne tijdens corona: ‘Stucómonkaarten’, podcasts en whatsappgroepen

Dan Afrifa,
27 mei 2020 - 11:51

Vanaf maandag 8 juni tot en met vrijdag 12 juni worden de verkiezingen gehouden voor zowel de Centrale Studentenraad (CSR) als de facultaire raden van de UvA. Met een op Pokémon geïnspireerde campagne worden de verkiezingen onder de aandacht gebracht, maar dat roept ook vragen op. ‘De campagne past niet bij deze crisistijd.’

Dit jaar zie je geen poster op de prikborden, krijg je bij het betreden van de UvA-locaties geen flyers in de handen gedrukt, en tref je al helemaal geen promotiekraampjes in de hallen. De coronamaatregelen houden de universiteit in hun greep en daarom moeten ook de campagnes voor de studentenraadsverkiezingen op afstand plaatsvinden.

Foto: CSR en UvA Bureau Communicatie
Stucómonkaart van CSR-voorzitter Pjotr van der Jagt

Met een campagne geïnspireerd op de Japanse tv- en gameserie Pokémon hoopt de CSR het electoraat naar de stembus te verleiden, want de opkomst valt al jaren tegen. Op Instagram plaatste de raad al twee van de zeven ‘Stucómon-kaarten’, met de gezichten van aftredende raadsleden prijkend op de lichamen van fictieve figuren.

 

Geïnformeerde keuze

Waar Pokémonkaarten vertellen hoe sterk een Pokémon is, vermelden de Stucómonkaarten onder meer welke boodschap een raadslid uitdraagt. Hahae Son, voorzitter van de pr-commissie van CSR, weet te vertellen dat er enthousiaste reacties binnenkomen. ‘Ik hoop dat studenten een meer geïnformeerde keuze kunnen maken door de Stucómon.’

 

Toch loopt niet iedereen warm voor deze campagne. Tammie Schoots dingt namens de nieuwe Anti-Corona Parij mee naar een zetel in zowel de CSR als de facultaire raad van de geesteswetenschappen. In de optiek van deze eenvrouwspartij slaat de CSR de plank mis. Schoots: ‘Door de coronamaatregelen zitten veel studenten met echte zorgen, er is behoefte aan een groot verhaal over hoe we de weg vinden uit deze crisis. In plaats van Pokémonkaarten, zou de campagnefocus moeten liggen op een sterke inhoudelijke boodschap waarmee we aan de belevingswereld van de student kunnen raken.’

Foto: Privéarchief David Batelaan

Andere campages

Bij studentenpartij Trots op FGw (TOF) is er in ieder geval gekozen voor een andere aanpak, vertelt geschiedenisstudent David Batelaan. Hij staat vierde op de TOF-kieslijst, en zijn partij maakt verkiezingspodcasts waarin het onder meer over proctoring gaat. Desondanks ontbreekt er volgens Batelaan wat: ‘We blijven hard werken, maar je kunt studenten niet meer even aantikken op het Bushuis en ze herinneren aan hun stemrecht.’ De coronacrisis gooit ook binnen de partij roet in het eten: ‘We stelden onze kieslijst via Zoom samen. Een digitale ledenvergadering is toch wat anders.’

 

Op de Faculteit der Rechtsgeleerdheid is eerstejaarsstudent Assamaual Saidi de lijsttrekker bij studentenpartij OpRecht. Om zoveel mogelijk zetels te behalen, richt zijn partij zich onder andere op Facebook, Instagram en Whatsappgroepen met soms wel meer dan tweehonderd studenten erin. Volgens Saidi vormen de coronamaatregelen geen belemmering om studenten op een directe manier te bereiken. ‘Soms vertellen onze kandidaten tijdens hun online-werkgroepen, na goedkeuring van de docent, over de verkiezingen en over OpRecht. Het ontbreken van face to face-contact is jammer, maar je moet roeien met de riemen die je hebt.’