Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Altan Erdogan
actueel

Een nacht op REC met de nieuwe Crea-directeur: ‘Ik ben samengevallen met mijn droom’

Dennis Van Galen,
20 december 2019 - 11:00

Met een nachtje logeren in een container maakte de nieuwe Crea-directeur Dennis van Galen kennis met zijn biotoop: de Roeterseilandcampus. Tussen de regels door maakte Folia kennis met Van Galen. ‘Mijn droom is dat de UvA over een paar jaar zegt dat ze het beste en meest eigentijdse cultuurhuis van de wereld heeft.’

Vrijdagochtend, 9.00 uur. De Roeterseilandcampus is doodstil: studenten en medewerkers van de UvA zijn blijkbaar al massaal begonnen aan het kerstreces. Dat geldt niet voor de nieuwe directeur van cultureel studentencentrum Crea. Dennis van Galen (51) krijgt een ontbijtje in de ruimte van Dear Hunter, een bureau dat enkele maanden 24 uur per dag de stadscampus onderzoekt. Hij heeft als gast van de twee onderzoekers de nacht van donderdag op vrijdag geslapen in een piepkleine witte container naast gebouw J/K. 

 

‘Eén van mijn drives in het leven is om verbindingen tot stand te brengen. En als directeur van Crea is dat ook wat me drijft. Toen ik van Dear Hunter hoorde, wilde ik meteen een nacht doorbrengen op de campus. Als je ooit ergens geslapen hebt, voel je je automatisch verbonden met die plek. Het is dan ook jouw plek. Slapen als ritueel. Het is bijna kunst!’


Dat dacht het publiek van het Amsterdam Light Festival trouwens ook: donderdagavond kwamen ze informeren of Van Galen ook deel uitmaakte van de kunstroute. Hij kon er wel om lachen, en had die nacht in ieder geval tijd genoeg om zichzelf de volgende vragen te stellen én ze te beantwoorden.

 

(Lees verder onder de video)

‘Een van de eerste plekken waar ik aan de slag ging na mijn afstuderen was CREA’

Hoe ben je bij Crea terechtgekomen?

‘Als artistiek leider op de Academie voor Theater en Dans volgde ik ooit een management-trainingstraject. Er werd daar gevraagd te beschrijven wat ik mezelf tien jaar later zag doen. Ik antwoordde toen dat ik mezelf als directeur van een cultuurhuis of kunstinstituut zag, dat zich niet alleen met podiumkunsten bezig zou houden maar met álle kunsten. Het zou bovendien een ontmoetingsplek zijn voor een internationale groep mensen.

 

Ik was dat bijna al vergeten, tot iemand me verleden jaar wees op de vacature voor de functie van directeur van Crea. Alles viel op zijn plek en zie hier: ik ben acht jaar na het beschrijven van dat beeld samengevallen met die droom.

 

In de tussentijd heb ik niet stilgezeten: ik ben directeur van Jeugdtheater Hofplein in Rotterdam geweest; een grote logge organisatie en hoofd artistiek bureau bij het dynamische theatergezelschap van Adelheid Roosen hier in Amsterdam - een kleine wendbare organisatie.

 

Ik ben zelf opgeleid als theaterdocent en regisseur. Naast het lesgeven op theaterscholen en conservatoria heb ik altijd voorstellingen gemaakt met zowel professionals als met amateurspelers. Een van mijn eerste plekken waar ik aan de slag ging nadat ik was afgestudeerd was… bij Crea. Ik heb in het oude gebouw op het Binnengasthuisterrein nog een aantal jaren met ongelooflijk veel plezier, brutaliteit en ambitie voorstellingen gemaakt met studenten. Ik denk daar altijd nog met héél veel plezier aan terug en met een aantal spelers uit die tijd ben ik voor het leven bevriend geraakt.’

Foto: Altan Erdogan

Gaat Crea vooral over kunst met een grote K of over studenten?

‘In een van die Crea-voorstellingen speelde een jongen (inmiddels een gerenommeerd kinderarts) die toen hij promoveerde letterlijk benoemde hoe het spelen in de Crea-voorstellingen hem tot betere wetenschapper had gemaakt. Juist de andere manieren van denken die je gebruikt in artistieke of creatieve processen (als het maken van een theatervoorstelling) waren een grote verrijking bovenop zijn academische denken. In het werken aan die theatervoorstellingen was het artistieke denk- en maakproces onderdeel van zijn eigen denken geworden.

 

‘Dat is zo fantastisch aan kunst: in de verbeelding kan alles en zo kun je altijd weer op een nieuwe manier naar vraagstukken en uitdagingen kijken en nieuwe oplossingen vinden. Het verhaal van die student is eigenlijk in het klein wat ik met Crea in het groot wil doen: die manier van denken en verbeelden met zoveel mogelijk mensen delen. Door kunst equipeert Crea nieuwe generaties studenten voor onze complexe en onvoorspelbare wereld.

 

Elke student kan dat bij Crea beleven en meemaken: of je nu deelnemer aan een cursus dans of keramisch boetseren bent, of als publiek een voorstelling of concert meemaakt. We hebben fantastische docenten bij Crea, die iedereen bij de hand nemen in dat veld van de verbeelding.

 

‘Ik geloof niet in het onderscheid tussen hoge en lage kunst, wij zijn als Crea een instap-cultuurhub voor iedereen. Toen ik ooit zelf als puber met saxofoonles begon en ik net drie misthoorn-tonen kon voortbrengen, werd ik door de leraar uitgedaagd met tapes mee te spelen waar een heel jazzcombo op speelde. Het voelde alsof ik op een podium stond: drie wankele tonen maar toch al improviseren met de profs. Ik vond het een overweldigende kick. Het was het verschil tussen drie tonen aanblazen of muziek maken. Een ervaring die ik persoonlijk met iedereen wil delen in welke kunstdiscipline dan ook.

 

‘Kunst helpt je bovendien die thema’s in het leven die we niet begrijpen te duiden: liefde, het Kwaad, onze sterfelijkheid, allerlei complexe gevoelens die soms bezit van je nemen. En kunst verbindt je met de mensen om je heen, of het nu in een les met de andere cursisten is, of samen met het publiek als je live iets uitvoert. Ons Crea Café is natuurlijk een plek om elkaar te treffen. Maar onze cursussen zijn ook een vorm van elkaar ontmoeten: van mensen, van mogelijkheden en van onverwachte oplossingen.

 

‘Mijn droom is dat de UvA over een paar jaar zegt dat ze het beste en meest eigentijdse cultuurhuis van de wereld heeft en dat Crea door haar aanbod een fundamentele bijdrage levert aan het inventief, innoverend denken van nieuwe generaties stads- en wereldmakers. Een beetje zoals je universiteiten in het buitenland zich ziet profileren op hun sportprogramma’s.’

 

(Lees verder onder de video)

Volgend jaar bestaat Crea op 11 juni 50 jaar. Wat gaan we doen?

‘Dat is natuurlijk reden voor een groot feest. Mijn idee was meteen: de ramen en deuren van het gebouw moeten open. We moeten met de hele stad toasten en zichtbaar maken wat er achter al die deuren in al die studio’s en theaterzalen gebeurt. En het moet zichtbaar zijn in de héle stad. Dus gaan we op 11 juni tot en met 13 juni op het grootste projectiescherm van Nederland (de hele voorgevel van het Crea-gebouw) een cutting-edge videomapping-spektakel projecteren: de gevel wordt kunst. En op 11 juni is het Crea-gebouw een groot open huis: een soort Museumnacht maar dan in een gebouw. En ja: er is een speciaal Crea-jubileumbiertje.’

Lees meer over