Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Tessa Belinfante (UvA)
actueel

Deze UvA-studenten mogen hun eigen vak gaan ontwikkelen

Laura ter Steege,
12 december 2019 - 09:40

Drie UvA-studenten hebben de Create a Course Challenge gewonnen met een idee voor een vak over posthumanisme en het antropoceen. Vanaf september volgend jaar kunnen studenten het vak volgen.

UvA-studenten José Bernardo Pedroso Couto Soares (32, master Sociology), Amalia Calderón (23, research master Artistic Research) en Clémentine Dècle (21, Politics, Psychology, Law & Economics) krijgen de kans om bij het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) hun eigen vak te ontwikkelen genaamd ‘Post-humans in the Anthropocene: a relational inquiry into Humanity Futures, other Species, and the Environment’. Studenten die het vak zullen gaan volgen leren kritisch na te denken over hun positie in de wereld en de relatie met hun eigen lichaam, andere soorten en de omgeving.

 

De winnende groep werd door de jury geprezen om de ‘grote maatschappelijke relevantie en de creatieve werkvormen’, schrijft de UvA. Zo zal er tijdens de hoorcolleges veel nadruk liggen op het voeren van discussies en zullen de studenten een praktische analyse uitvoeren van een case study. Amalia: ‘Hierbij zullen studenten van verschillende disciplines – van kunst en rechten tot sociologie en biotechnologie – in groepen gaan samenwerken.’

 

Zelf lesgeven

Het vak zal verdeeld worden in drie blokken: posthumanisme, postantropocentrisme en antropoceen. Bij posthumanisme zal onder andere worden stilgestaan bij welke invloed biotechnologie en protheses hebben op de grenzen van het organische en technologische lichaam. Bij postantropocentrisme zal worden gekeken hoe wij ons als mens verhouden tot andere diersoorten, bijvoorbeeld door sociaal-politieke en ethische mogelijkheden van dierenrechten te onderzoeken. Het laatste blok over het antropoceen gaat over hoe de invloed van de mens de natuur radicaal verandert.

‘Ik ga komend jaar misschien lesgeven aan andere studenten, terwijl ik nog niet eens klaar ben met mijn bachelor’

De winnaar van de Create a Course Challenge krijgt ieder jaar een baan aangeboden als student-assistent om het vak te ontwikkelen. Nu ze als groep gewonnen hebben, hopen de studenten alle drie een aanstelling te krijgen en actief betrokken te zijn bij het vak. ‘We proberen ervoor te zorgen dat ten minste een van de drie blokken door een van ons wordt gegeven. Daarnaast zullen we voorstellen om de seminars te coördineren,’ aldus Bernardo. Clémentine: ‘Het voelt heel vreemd dat ik komend jaar misschien les ga geven aan andere studenten, terwijl ik nog niet eens klaar ben met mijn bachelor. Het is een geweldige kans, vooral omdat ik gefascineerd ben door het onderwerp.’

 

Eendagsvlieg

De vakken die voorgaande jaren via de Create a Course Challenge werden aangeboden, konden allemaal slechts één jaar worden gevolgd en verdwenen daarna weer. Toch hebben de winnaars van dit jaar goede moed dat hun vak voor meerdere jaren kan worden aangeboden. ‘Hoewel het nog niet eerder is gebeurd, is er zeker een mogelijkheid dat ons vak voor langere tijd beschikbaar zal zijn. Zolang we er maar voor zorgen dat ons vak buitengewoon is – en dat gaan we doen!’ aldus de studenten.

 

Ook als het vak slechts een jaar zal bestaan, zijn de studenten blij met de kans. ‘Het ontwikkelen van een vak is een verrijkende ervaring: het maken van een syllabus, werven van docenten, en het plannen van de tijdlijn hebben ons al veel geleerd,’ aldus de studenten. Wel heeft de ontwikkeling van het vak nu al meer tijd gekost dan de studenten op voorhand hadden verwacht. Amalia: ‘Een van de grootste uitdagingen is om de inhoud van het vak te beperken en een duidelijke structuur aan te brengen.’