Foto: Mike Thelwall, Stefanie Haustein, Vincent Larivière, Cassidy R. Sugimoto (paper). Finn Årup Nielsen (screenshot).
actueel

Waarom vijf UvA-astronomen hoog scoren in een zelfcitatie-onderzoek

Henk Strikkers,
22 augustus 2019 - 09:36

Vijf UvA-astronomen citeren zichzelf relatief vaak. Dat blijkt uit een artikel van de Amerikaanse hoogleraar John Ioannidis in het wetenschappelijke tijdschrift PLoS Biology. Niet gek, zegt hoogleraar Ralph Wijers van het Anton Pannekoek Instituut voor astronomie. ‘Dit is vrij normaal voor ons vakgebied. Het is onmogelijk om wetenschappers uit verschillende gebieden door citatiestatistieken met elkaar te vergelijken.’

Als mensen het succes van een wetenschapper willen meten kijken ze vaak naar de citatiescore, ook wel de H-index, van een wetenschapper. Hoe vaker een artikel van een wetenschapper wordt geciteerd, des te invloedrijker is zijn of haar werk, zo is de gedachte. Een citatiescore is echter gemakkelijk te manipuleren. Zo besloot een groep Braziliaanse wetenschappers een aantal jaar geleden om onderling onnodig veel naar elkaar te verwijzen om zo hun score te verhogen.

H-index

De Hirsch-index, ook wel afgekort tot H-index, is een index-cijfer dat probeert zowel de productiviteit als de impact van wetenschappers te meten.

De metriek is in 2005 bedacht door de Argentijns-Amerikaanse natuurkunde Jorge Hirsch.

De H-index is de maximale waarde van h, en wel op die manier dat de auteur h [aantal] papers heeft gepubliceerd die allemaal op zijn minst h [aantal] keer geciteerd zijn. Een wetenschapper met een H-index van 20 heeft dus 20 papers geschreven die stuk voor stuk meer dan 20 keer geciteerd zijn. Lees meer bij Wikipedia.

Ioannidis wilde met zijn onderzoek uitvinden of dat soort ‘citation schemes’ nog steeds bestaan en of wetenschappers hun eigen H-index oppompen door zichzelf bovenmatig veel te citeren. In het onderzoek, waarin de 100.000 meest geciteerde wetenschappers werden meegenomen, stuitte hij op een aantal onderzoekers die dat deden. De Indiase informaticus Sundarapandian Vaidyanathan uit Chennai spande de kroon. Maar liefst 94 procent van zijn citaties kreeg hij van zichzelf of van coauteurs. Er zijn echter meer wetenschappers zoals hij: zo’n 250 academici dankt meer dan de helft van zijn of haar citaties aan zichzelf of aan coauteurs.

Aan de UvA scoort niemand boven de 50 procent. Wat wel opvalt aan de score van de onderzochte UvA-wetenschappers, is dat de vijf met de hoogste zelfcitatiescore allemaal hoogleraren van het Anton Pannekoek Instituut (API) voor astronomie zijn. ‘Het verbaast me niets,’ zegt API-directeur Ralph Wijers (hoogleraar hoge-energieastrofysica).

Foto: John Gill