Foto: Beeldbewerking: Folia
actueel

#UvAKiest | UvASociaal en De Vrije Student strijden om de zetels bij maatschappij & gedrag

Dirk Wolthekker,
10 mei 2019 - 10:16

Van 13 tot en met 17 mei mag je naar de stembus voor de studentenraad van je faculteit en van de hele UvA. In aanloop naar de verkiezingen spreken we met de 23 lijsttrekkers van de zeven faculteiten en de Centrale Studentenraad. Vandaag de lijsttrekkers van de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen (FMG): Tom Flipse (De Vrije Student) en drie lijsttrekkers namens UvASociaal: Siddarth Mahesh Jethwani, Hahae Son en Nadya Manuputty.

De FMG is voor het eerst verdeeld in een districtenstelsel. Dat houdt in dat studenten van de vier opleidingen alleen kunnen stemmen op een kandidaat van hun eigen opleiding. Helaas: de opleiding pedagogische en onderwijswetenschappen (POW) heeft geen kandidaat geleverd. Studenten POW kunnen dan ook niet stemmen voor de facultaire studentenraad, maar alleen voor de centrale studentenraad. De faculteit verkeert nog steeds in de rode cijfers en de verengelsing schrijdt er voort.

 

District: Sociale wetenschappen

 

Omschrijf je partij in vijf kernwoorden.

Tom Flipse (De Vrije Student): ‘Vrij. Flexibel. Toegankelijk. Ambitieus. Constructief.’

Siddarth Mahesh Jethwani (UvASociaal): ‘Progressief, dynamisch, divers, ondersteunend. ruimdenkend.’

 

Engels of Nederlands?

Tom: ‘Engels, zolang de kwaliteit van het onderwijs er niet onder lijdt.’

Siddarth: ‘Dat hangt erg af van de context.’

 

‘Toen ik me hier vestigde, had ik grote problemen met kwesties als huisvesting en heimwee’

Wat wil jouw partij komend jaar bereiken in de raad?

Tom: ‘Het terugdringen van zaken die studenten belemmeren om zichzelf te kunnen ontplooien. Daarom strijd ik voor een flexibel BSA, digitalisering en betere persoonlijke ondersteuning.’

Siddarth: ‘In brede zin proberen we op een duurzame en systematische manier een betere kwaliteit van het onderwijs te bereiken, de integratie van internationale studenten in de besluitvormingsprocessen aan de universiteit te vergroten en diversiteit in aangeboden cursussen te behouden.’

 

Wat zijn jouw persoonlijke drijfveren?

Tom: ‘De Nederlandse universiteiten zijn in een concurrentiestrijd verwikkeld. Kwantiteit gaat boven kwaliteit. Het curriculum gaat boven de vrijheid om de eigen route te bepalen. Na vijf jaar studeren heb ik levens- en werkervaring, een uitgebreid cv, maar geen diploma omdat stages nooit konden worden gecombineerd met colleges.’

Siddarth: ‘Toen ik me hier vestigde, had ik grote problemen met kwesties als huisvesting en heimwee. De universiteit moet een grote rol spelen bij het verlichten en verhelpen van dergelijke problemen.’

 

District: Psychologie

 

Kandidaat: Nadya Manuputty (UvASociaal)

 

Omschrijf je partij in vijf kernwoorden.

‘Educatie, diversiteit, duurzaamheid, sociaal, toegankelijkheid.’

 

Engels of Nederlands?

‘Engels. In een steeds internationaal wordende wereld is het toch belangrijk om Engels te kunnen spreken, ook voor verbondenheid en cohesie.’

Wat wil jouw partij komend jaar bereiken in de raad?

‘Door de internationalisering van veel opleidingen aan onze faculteit heb ik veel problemen voor studenten zien ontstaan: vertalingsproblemen, overvolle kantines en huisvestingsproblemen.’

Wat zijn jouw persoonlijke drijfveren?

‘Ik heb heel wat rondgemaild op de UvA, maar steeds krijg ik het gevoel dat ik te weinig middelen heb om voor mijn medestudenten op te kunnen komen. Dat is één van de beweegredenen waarom ik mij verkiesbaar stel voor de studentenraad.’

 

District: Communicatiewetenschap

 

Kandidaat: Hahae Son (UvASociaal)

 

Omschrijf je partij in vijf kernwoorden.

‘Inclusiviteit, betrekken, luisteren, vertegenwoordigen, vechten.’

Engels of Nederlands?

‘De één kiezen, is de andere uitsluiten. Zo’n binaire vraag verdeelt alleen, er is context vereist.’

Wat wil jouw partij volgend jaar in de raad bereiken?

‘Een diverse, geëngageerde studentengemeenschap die buiten de grenzen van de campus denkt. We hebben vier pijlers: diversiteit, toegankelijkheid, duurzaamheid en onderwijs.’

Wat zijn je persoonlijke motieven om dit te willen doen?

‘Of ik het leuk vind of niet, ik ben van nature opmerkzaam en me bewust van mijn omgeving. Ik zie ongelijkheid en mensen die weinig mogelijkheden hebben om hun stem te verheffen. Ik wil dienen, de waarheid spreken over macht en verandering genereren.’