Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Wim Daneels (cc, via Wikimedia Commons)
actueel

Minister gaat voorlopig niets doen aan wachttijden bij DUO

Henk Strikkers,
11 december 2018 - 13:33

Minister van Engelshoven zegt dat ze niks kan doen aan de lange wachttijden bij de telefonische helpdesk van de Dienst Uitvoering Onderwijs. Dat schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. ‘De dienstverlening van DUO in brede zin staat onder druk.’

Tot tweemaal toe tikte de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen Van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur & Wetenschap; D66) al op de vingers. De telefonische dienstverlening zou niet op orde zijn en studenten met vragen over bijvoorbeeld hun studielening zouden veel te lang in de wacht staan voordat ze een antwoord krijgen.

 

Ook de Tweede Kamer is ontevreden over de dienstverlening bij DUO. Tweede Kamerlid Frank Futselaar (SP) stelde Kamervragen en zijn collega Harry van der Molen (CDA) drong eerder al aan op een snelle oplossing.

‘Het behouden van het bestaande, door mij als te laag beleefde, serviceniveau is al een hele uitdaging’

Geen ruimte om te schuiven

De minister stelt in haar brief van gisteren zowel de Ombudsman als de Kamerleden teleur. ‘DUO kan niet schuiven met middelen en personeel ten gunste van de telefonische dienstverlening,’ schrijft ze. ‘Dat zou bijvoorbeeld ten koste gaan van het uitbetalen van studiefinanciering, de bekostiging van scholen of de uitvoering van examens.’

 

Veel vooruitgang hoeven studenten voorlopig niet te verwachten, vervolgt Van Engelshoven. ‘Gezien de huidige situatie richt ik me nu op het behouden van het bestaande, door mij als te laag beleefde, serviceniveau van de dienstverlening aan (oud-)studenten. Dat is al een hele uitdaging.’

 

De minister gaat wel laten onderzoeken hoe groot de problemen precies zijn. In het voorjaar hoopt ze de resultaten te kunnen delen met de Kamer. Kamerlid Futselaar liet op Twitter direct weten ontsteld te zijn. Hij noemde het ‘een ontluisterende brief’.