Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Geluk op 13
actueel

Hoe gelukkig zijn de bewoners van huisnummers 13?

Sterre van der Hee,
18 december 2017 - 15:54

Bewoners van huisnummers 13 in Amsterdam kregen bezoek van UvA’ers, HvA’ers en mbo’ers van ROCTop. Zij vroegen de stadsbewoners naar gelukservaringen: wat heeft hen geluk gebracht? De fototentoonstelling van het project is nu te zien op de Roeterseilandcampus.

‘Het project begon in Tilburg,’ vertelt UvA-docent Gerben Moerman (sociologie). ‘Daar startte het ROC een onderwijsprogramma met huisnummers 13: scholieren moesten aanbellen en een praatje maken over geluk.’ Waar werden stadsbewoners gelukkig van? En hadden ze ook een geluksobject, of een geluksmoment? Later hielden ook studenten van Tilburg University enquêtes. ‘Het was een groot succes. Wij zijn dat toen ook gaan doen.’

 

Handig, want alle eerstejaars van de UvA-studie sociologie (2015/2016) en (2016/2017) moesten toch al enquêtes afnemen, voor het vak methodologie. Zo leren ze welke problemen enquêtes kunnen opleveren, maar ook wat begrippen als ‘betrouwbaarheid’ en ‘validiteit’ in de praktijk betekenen. Geluk is dan een leuk onderwerp, zegt Moerman. De aan-de-deur-interviews duurden al snel een uur. ‘Studenten mochten soms blijven eten. Of mensen mailden mij, dat ze zo’n goed gesprek hadden gehad.’

‘Mijn paard Cenrose is een spiegelbeeld van mezelf’

Aan de deur moesten studenten ook een foto maken. Daar is een tentoonstelling van gemaakt: Geluk op 13, die nu te zien is in het A-gebouw van de Roeterseilandcampus van de UvA. Soms houden bewoners iets vast: een kunstwerk (‘mijn passie maakt mijn leven hoogst acceptabel’), een windorgel (‘de wind maakt muziek voor mij’), of een paardrijcap (‘mijn paard Cenrose is een spiegelbeeld van mezelf’). Ook AT5 maakte enkele video’s met de stadsbewoners.

 

Oefenmateriaal

De verzamelde data uit de enquêtes zijn gebruikt in het vak Inleiding statistiek. De resultaten ervan zijn geanalyseerd: 48 procent bleek gelukkig, 34 procent zeer gelukkig, en de rest ongelukkig. Het is vooral bedoeld als oefenmateriaal, zegt Moerman. ‘Je krijgt te maken met selectieproblemen: is dit wel een goede steekproef?’ Hier zijn meer resultaten te zien.

 

Naast de UvA-studenten deden ook HvA-studenten culturele en maatschappelijke vorming en mbo-scholieren van ROCTop mee aan het project. Moerman: ‘Zij stelden net iets andere vragen, zodat het project aansloot op hun onderwijs. Voor mbo-scholieren is het al best een drempel om aan te bellen.’ Hij lacht. ‘Wij hebben onze eerstejaars gewoon gedwongen: ze moesten immers het vak halen.’

 

Hieronder een greep uit de tentoonstelling. Het geluksproject moet bijdragen aan de maatschappelijke betrokkenheid en participatie van jongeren. De hele fotoserie is hier te vinden.