Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Bram Belloni
actueel

HvA-alumnus Miriam werkte bij Tesla: ‘De wereld veranderen doe je niet in 40 uur per week’

Evelien Frenkel,
25 oktober 2017 - 10:45

Ze maakte haar eigen droom waar, en die van vele anderen. Oud-HvA-student Miriam Melchers leefde en werkte bijna drie jaar voor Tesla, waarvan een jaar in Silicon Valley. Binnenkomen bij de favoriete werkgever van studenten is niet makkelijk, er met een 9-tot-5-mentaliteit werken onmogelijk. ‘Zelfs tijdens yoga lag mijn telefoon naast me op de mat.’

Kunnen alle HvA-studenten in Silicon Valley komen te werken of ben jij een uitzondering?

If you can dream it, you can do it! Ik heb zelf altijd al een American dream gehad. Jaren geleden was ik mede­oprichter van een start-up die Amsterdamse fietsen verkocht in de VS. Ons doel was om daar duurzaam transport populairder te maken. Deze uit de hand gelopen hobby maakte mijn wil om er een tijdje te wonen en werken alleen maar sterker. Vervolgens ben ik voor twee Amerikaanse bedrijven gaan werken en belandde ik als social media manager uiteindelijk in Silicon Valley.

De weg naar Silicon Valley is niet makkelijk. Je krijgt niet zomaar een werkvisum en dat zal er dankzij president Trump ook niet simpeler op worden. De beste tip die ik kan geven, is om in Europa voor een Amerikaans bedrijf te gaan werken en via dat bedrijf overgeplaatst te worden. Via het Europese hoofdkantoor van Tesla in Amsterdam kwam ik uiteindelijk in Silicon Valley terecht.’

 

Tesla is door Nederlandse studenten uitgeroepen tot de populairste werkgever. Is het inderdaad zo’n goede plek om te werken?

‘Bij Tesla word je omringd door mensen die de wereld willen veranderen, de klant voorop zetten en in hoog tempo werken en innoveren. Je kunt er niet alleen veel leren, maar ook echt een steentje bijdragen aan een betere wereld. Dat kunnen niet veel werkgevers bieden.

Tesla luistert naar de klant; in winkels, service centers, op fora en op social media. Als een klant een goed idee deelt, of het naar CEO Elon Musk twittert, wordt er regelmatig snel iets mee gedaan. Maar als je een 9-tot-5-persoon bent, dan is Tesla niets voor jou. De wereld veranderen doe je niet in 40 uur per week. Het is extreem hard werken, ik deed in Silicon Valley niets anders. Maar als je werk je passie is, dan voelt het niet als werk. Zo was ik verantwoordelijk voor alle social media-activiteiten en contentcreatie tijdens de lancering van Model X en Model 3, de opening van de Gigafactory in Nevada, de lanceringen van de Powerwall en Solar Roof in de Universal Studios Hollywood, en de introductie van Autopilot. Dat zijn zulke bijzondere ervaringen, dat maak je nergens anders mee.’

‘Holy shit, kijk eens wat we voor elkaar hebben gekregen’

Was er een ervaring die eruit sprong voor jou?

‘Het meest bijzonder was de onthulling van Model 3 [Tesla’s in juli gelanceerde nieuwste elektrische auto, red.]. Wereldwijd zaten mensen vol spanning te wachten op het moment dat Tesla dit betaalbare model zou onthullen. Via social media vertelden we dat verhaal, en hadden we contact met Tesla-eigenaren en fans wereldwijd. Een paar dagen voor het event kon je al een Model 3 in een Tesla-winkel reserveren voor duizend euro, zonder de auto ooit gezien te hebben. De reacties waren overweldigend. Rijen met mensen, die we tot nu toe alleen van de Apple-stores gewend waren, vormden zich met tentjes en slaapzakken voor de deuren. Tesla-teams wereldwijd hielpen bij het maken van content die we op social media deelden; via Twitter deden we live interviews met mensen die in de rij stonden. Tijdens de onthulling in Los Angeles zonden we live uit op Tesla’s social-mediakanalen. Ook kon je via social media live “meerijden” in het allereerste ritje van Model 3, en kreeg je unieke kijkjes achter de schermen. Dan zijn alle ogen op Tesla gericht, en is er weinig tijd om adem te halen en te beseffen wat je meemaakt. Toen ik achteraf de resultaten verwerkte in het social-mediarapport, dacht ik wel: “Holy shit, kijk eens wat we voor elkaar hebben gekregen”.’

 

Hoe doe je dat, naar het buitenland gaan?

‘Vertel je netwerk dat je geïnteresseerd bent in buitenlandse stage of carrière. Zo vond ik via via mijn eerste buitenlandse job bij het Amerikaanse bedrijf Rosetta Stone in Londen. Zorg daarnaast dat je goed gevonden kunt worden op LinkedIn. Omschrijf duidelijk wie je bent, waar je voor staat, en beschrijf heel specifiek je functie en taken. Zo heeft Tesla mij gevonden. Ze zochten iemand om social media in Europa op te zetten en te managen. Op LinkedIn zagen ze dat ik eenzelfde soort traject had begeleid bij Rosetta Stone, waar ik social media in Europa ook from scratch had opgebouwd en een enorme groei had gerealiseerd. Daarnaast waren ze onder de indruk van mijn start-upmentaliteit. Dat is noodzakelijk bij Tesla, want je wordt meteen in het diepe gegooid.’

Foto: Bram Belloni

Wat is je belangrijkste tip voor studenten die nog aarzelen?

‘Doe iets wat bij jouw doelen past en waar jij gelukkig van wordt. Naar het buitenland gaan is geen doel op zich. Maar ik kan iedereen zo’n ervaring aanraden. Het verruimt je blik. En je leert ook beter te waarderen wat er zo uniek is aan Nederland. Ik hou zelf van Hollandse nuchterheid en directheid. Die zal ik ook nooit loslaten. Amerikanen kunnen er wel van schrikken. Veel Amerikanen zijn juist extreem vriendelijk en uitbundig, ik vroeg me dan weer af of dat echt is. “Fake it until you make it,” dat idee.’

 

Wat is je belangrijkste tip voor mensen die in Silicon Valley een huis gaan zoeken?

‘Ga dicht bij je werk wonen. Waar je ook werkt in Silicon Valley, ga er maar vanuit dat je er veel tijd zult doorbrengen. Zolang er nog geen volledig zelfrijdende auto’s zijn, wil je niet langdurig vastzitten in het drukke verkeer. Kies ook voor een van de vele zogeheten appartment villages, die zijn gebouwd rondom het leven van gelijkgestemde mensen. Je hebt er alles bij elkaar zoals sportschool, zwembad, park, restaurants en natuurlijk een Starbucks. Grote werkgevers als Google komen hier hun medewerkers zelfs ophalen met een shuttlebus. Zorg tot slot dat je via je werk een relocation agent krijgt in Silicon Valley. Toen ik net aankwam, had ik echt geen tijd om op huizenjacht te gaan. Zorg ook dat je fit blijft. Ik begon mijn dag om zes uur in de sportschool.’

 

Heb je Elon Musk ontmoet?

‘Ja. Haha, ik vroeg me al af wanneer die vraag zou komen. #meestgesteldevraag.’

 

Hoe is het om met hem te werken?

‘De teams bij Tesla zijn erg klein. Het is echt nog een start-up. Iedereen werkt nauw met elkaar samen en Musk is overal bij betrokken. Hij omschrijft zichzelf dan ook als een “nano-manager”. Hij is een briljante visionair met ongekende energie, dat werkt enorm aanstekelijk.’

‘Ik ben geboren zonder pauzeknop. Als ik ergens voor ga, ben ik niet te stoppen’

Hoe zijn je collega’s bij Tesla?

‘Iedereen bij Tesla werkt daar om dezelfde reden: “To accelerate the world’s transition to sustainable energy” – van mensen in de fabriek en winkels tot aan de managers op het hoofdkantoor. Hierdoor heb je direct een klik met iedereen en dat maakt werken daar heel bijzonder en effectief.’

 

Wat is je belangrijkste tip om te zorgen dat je wordt aangenomen bij Tesla?

‘Je moet oprecht een passie hebben voor Tesla’s missie. Bereid je goed voor op je sollicitatie en maak werk van je cv en je motivatiebrief. Ga naar een Tesla-store of ontmoet Tesla-eigenaren bij Supercharger Stations om het product, de mensen en de klanten echt te leren kennen. Zo loop je meteen een stapje voor. Tesla wordt overspoeld met sollicitatiebrieven, zorg dat jij eruit springt – ook qua vorm. Een brief hoeft geen brief te zijn. Laat op jouw manier zien waar jij goed in bent.’

Foto: Privé-archief Miriam Melchers

En wanneer je eenmaal in Silicon Valley woont?

‘Ga bij andere bedrijven kijken. Ze zitten er allemaal. Netwerk via LinkedIn met peers. Zo lunchte ik op de Apple Campus, zag ik hoe een raket werd gebouwd bij SpaceX en ging ik langs op het hoofdkantoor van bedrijven als Facebook, Twitter, Mattel, Uber en Snapchat.’

 

Hoe moet je volgens jou relaxen met een drukke baan?

‘Als ik even de kans kreeg, maakte ik het liefst een roadtrip naar Napa Valley, Monterey, Lake Tahoe of Los Angeles. Ik ben geboren zonder pauzeknop. Als ik ergens voor ga, ben ik niet te stoppen. Dat, gecombineerd met werken in social media én in Silicon Valley én bij Tesla, maakt relaxen vrijwel onmogelijk. Alles wat er op social media wordt gezegd, kan direct een positieve of negatieve impact hebben op de business. Mijn werk was zichtbaar voor iedereen. Ik moest altijd aan staan. Zelfs tijdens yoga lag mijn telefoon naast me op de mat.’

 

Twee tips voor studenten die bij Tesla willen werken

 

1. Maak volop gebruik van de stagemogelijkheden die de HvA biedt. Ga bij verschillende bedrijven aan de slag om te ontdekken wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Ik koos na het atheneum heel bewust voor een praktijkgerichte opleiding. Je leert het meest door het te doen.

 

2. Omarm verandering: veel bedrijven zijn niet in staat te innoveren en te zich aan te passen in dit digitale tijdperk, terwijl hun klanten wel veranderen. Je overlevingskans is dan klein. Zorg daarom dat jij nieuwe technologieën en ontwikkelingen gebruikt om je doelen te bereiken, alleen dan kun je succesvol worden – zeker als je naar Silicon Valley wil.