Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Mats van Soolingen
actueel

‘Software Engineering op de HvA is geschiedenisles’

Lennart Bolwijn,
17 oktober 2017 - 09:06

Om een voorschot te nemen op hun toekomst in het veld, richtten twee ICT-studenten BIT students op, een bedrijfje dat innovaties voor techbedrijven levert. Voor ambitieuze studenten de mogelijkheid om te programmeren voor een groot bedrijf.

Software Engineering op de HvA is ‘geschiedenisles’, vinden Dennis Berkhof (26) en Marco van der Werf (28) van BIT Students. ‘Het is voor de HvA onmogelijk om ieder jaar een relevant curriculum aan te bieden, de ontwikkelingen in de ICT gaan simpelweg te snel om bij te benen. De ene programmeertaal na de andere ziet het licht, en als je daar als ICT’er niet leert om daar in de praktijk mee te werken, heb je er weinig aan dat je op de HvA hebt geleerd om met “traditionele software” als Java te werken,’ meent Dennis. Daarom richtten hij en Marco BIT Students op, een non-profit die studenten de kans geeft om voor bedrijven aan ICT-projecten te werken.

 

Dennis studeert zelf Software Engineering en startte een paar jaar geleden ook SIT op, de studievereniging van de ICT-studies op de HvA. Op de hogeschool zag hij dat veel studenten zich zaten te vervelen: ‘Wij krijgen les van docenten die tien jaar geleden voor het laatst in het veld werkten. Dat is een groot gat met de programmeer­realiteit van nu. In de tech-scene gaat alles zo snel, ik word er zelf ook weleens gek van. Ik heb nu zelf al een tijdje niet meer geprogrammeerd en bij veel talen en codes is er alweer van alles veranderd.’ Begin 2016 kreeg Dennis een berichtje van Marco, met de vraag of hij na wilde denken over een bedrijfje voor ICT-studenten. Ze begonnen met een handvol geïnteresseerden en al snel bleken meer studenten te porren voor een bijbaan in de ICT. Anderhalf jaar later gaat het goed met BIT Students. Vijfendertig studenten werken in de Startup Village en er zijn al websites en apps gemaakt voor bedrijven als Marktplaats, Spotify en De Correspondent. Marco: ‘Je kan ook wel bij de Albert Heijn blijven werken of websites maken voor de bakker om de hoek, maar hier zit veel meer uitdaging in.’

‘Je hebt hier studenten die al vanaf hun tiende programmeren en op hun zolderkamertje moeilijkere dingen doen dan de logge, ouderwetse systemen waarin zij op de HvA leren programmeren’

Goedkoop

Omdat BIT Students niet wil concurreren met andere ICT-bedrijven om de grootste projecten, werken ze aan zogeheten jumpstarts. Marco legt uit wat dat zijn: ‘Als er bij bedrijven honderd ideeën zijn, worden er misschien twee echt uitgevoerd. Dan blijven er nog achtennegentig projecten over waar bedrijven geen honderdduizend euro voor over hebben om ze uit te proberen, maar misschien wel tienduizend. Wij kunnen aanbieden om dat goedkoop uit te voeren.’ Dennis: ‘We hadden een grappige tool gebouwd voor Marktplaats, waarmee ze kunnen zien wanneer hun advertenties viral gaan op sociale media. Dat gebeurt weleens als Daley Blind of Sven Kramer te koop wordt aangeboden. Dan willen ze weten wat werkt en wanneer dat precies gebeurt. Ja, uiteindelijk draait het er gewoon om dat zoveel mogelijk mensen op je website terechtkomen.’

 

Zolderkamertje

Marco studeerde journalistiek en Computer Science in Utrecht. Hij is wat milder over de HvA dan Dennis: ‘Kijk, wij zijn geen fuck you naar de HvA. Voor negentig procent van de studenten is het harstikke goed wat ze op de HvA leren. We zijn er in Nederland heel goed in om studenten die vieren halen zessen te laten halen. Maar waar we niet zo goed in zijn, is het laten excelleren van de besten. Je hebt hier studenten die al vanaf hun tiende programmeren en op hun zolderkamertje moeilijkere dingen doen dan de logge, ouderwetse systemen waarin zij op de HvA leren programmeren. Ik denk dat de scholen achterlopen in hoe ze met deze mensen om moeten gaan.’

Foto: Mats van Soolingen

Volgens Marco is het een misvatting om van de talentvolste studenten te verwachten dat zij tienen halen en honours-programma’s gaan doen. Deze jonge mensen sukkelen in slaap in de schoolbanken, het werkt beter om ze wat verantwoordelijkheid te geven. ‘Het is belangrijk om die jongens waarbij programmeren een tweede natuur is, te leren professioneel met klanten en andere ondernemers om te gaan. Binnenkort komt de man langs die het eerste prototype van Uber heeft ontworpen en software engineers van Uber aanstuurt, om onze studenten te coachen. En nog iemand die dat komt doen, is heel lang hoofd design van Facebook geweest. Gewoon de designlead van Facebook. Het is waanzinnig dat wij daarvan mogen leren.’

 

Op hun beurt is het voor de BIT’ers natuurlijk leuk om te zien dat hun inspanningen niet alleen worden beloond met een cijfer, maar dat hun technologie echt gebruikt wordt. Zo heeft BIT’er Sijmen Schoon (20), derdejaars student Informatica (UvA), met een paar anderen de technologische basis gelegd voor een filmpje dat Samsung de week voor Valentijnsdag op Facebook plaatste. In het filmpje buigen drie giechelende mannen of vrouwen zich over een telefoon met een geopende dating-app, teksten zeggend als ‘Wat een lekker ding’. Aan het einde van het filmpje ziet de kijker van het filmpje dat de drie geïnteresseerden zich vergapen aan zijn/haar eigen facebookfoto. Een nogal vleierig spotje voor de eenzame singles rond Valentijnsdag, maar ook erg grappig. Belangrijker is het aantal keer dat het filmpje is bekeken: zestig miljoen.

‘Vrouwen zijn er wel hoor,’ zegt Marco, ‘maar het zijn er maar drie en ze zijn er vandaag niet.’

Studentikoos

Hoewel BIT Students een serieus bedrijfje is met serieuze klanten, is het duidelijk studentikoos. Kratten bier in de container op StartupVillage, zo nu en dan een game-avondje en elke maandag samen eten. Als we langskomen bij het eten is het rustig, veel mensen zijn nog op vakantie. ‘Genoeg rijst voor een klein dorp’, zegt een van de studenten als hij een zilverkleurige schaal omhoog houdt. Een ding dat opvalt is dat er alleen maar mannen zijn. ‘Vrouwen zijn er wel hoor,’ zegt Marco, ‘maar het zijn er maar drie en ze zijn er vandaag niet.’ ‘Er zitten heel weinig vrouwen in mijn klas,’ zegt een van de jongens.

 

Naast studenten Software Engineering werken er ook studenten Communicatie & Multimedia Design (HvA), Computer Science, Artificial Intelligence, Informatica en Machine Learning (UvA). Van der Werf: Iedereen heeft zijn eigen specialisme, maar samen kun je hele grote opdrachten aan. Iedereen kan elkaar helpen met programmeren, want als iemand er niet achter kan komen waar hij een fout heeft gemaakt, is er altijd wel iemand die die fout eerder heeft gemaakt.’ Niet alle studenten vinden de curricula op de HvA en de UvA statig en onbuigzaam, en daarom ‘geschiedenisles’. Vooral de UvA-studenten vertellen dat zij BIT Students voornamelijk zien als ‘aanvulling op hun opleiding’. ‘School is geschiedenisles? Dat is echt zo’n Dennis-en-Marco-quote’, zegt een van de studenten. Iedereen grinnikt, inclusief Marco.

Foto: Mats van Soolingen
Marco van der Werf

Maar student Software Engineering Lars Kuijlenburg (19) uit Mijdrecht is het wel redelijk met Dennis en Marco eens. Hij vindt dat er nog teveel met Java wordt gewerkt, ouderwetse software die weliswaar gebruikt wordt door banken en bedrijven, maar waar studenten in de toekomst niet veel meer mee in aanraking zullen komen. ‘Ik snap echt niet dat webdevelopment niet in het basiscurriculum zit, maar alleen in een aparte minor. Iedereen wil webdevelopment tegenwoordig.’ Albert Sikkema, de opleidingsmanager HBO-ICT op de HvA, is enthousiast over het initiatief van BIT Students. ‘Studenten die betaald worden om aan echte ICT-opdrachten te werken, dat is natuurlijk ultiem praktijkonderwijs. Ik kan me ook wel voorstellen dat sommige studenten wat meer uitdaging verlangen. Wij richten ons als opleiding toch op het aanbieden van een sterke basis, studenten goed leren programmeren. En dat is ook wat het bedrijfsleven ons vertelt: “Geef ze een goede basis, dan leren wij ze die specialismen wel.” En vergis je niet, BIT Students zit wel heel erg aan die webkant en er is natuurlijk nog veel meer aan de hand in de ICT-sector dan webontwikkeling. Denk bijvoorbeeld maar aan de beveiliging van al die data die het web over gestuurd worden. Maar als studenten kritiek hebben en de opleiding willen verbeteren, gaan wij dat gesprek natuurlijk graag met ze aan. Daar staan we altijd voor open.’

 

Verouderd

De HvA heeft wel degelijk in de gaten dat het ICT-onderwijs aan vernieuwing toe is. In 2018 gaat de Digital Society School (DSS) van start, een samenwerkingsverband tussen de gemeente Amsterdam, de HvA, UvA, VU en het bedrijfsleven. De DSS moet ‘toekomstbestendig’ onderwijs aanbieden en studenten uit verschillende disciplines laten samenwerken met ontwikkelaars, ontwerpers en onderzoekers. Geleyn Meijer, DSS-initiatiefnemer en decaan van de Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie zei in een interview met het Financieele Dagblad: ‘Het onderwijs smacht naar vernieuwing. Het moet wendbaarder, sneller en het moet ook veel minder lineair worden aangeboden.’ Hiermee doelt Meijer op de (voor ICT-onderwijs) verouderde relatie tussen docent en student, waarbij de een doceert en de ander luistert en stof in zich opneemt. Niet efficiënt in een tijd waarin studenten zichzelf alles kunnen aanleren op het internet.

Marco knikt: ‘Daar hebben we zeker van gehoord. Het lijkt me een heel goed idee. Dennis: ‘In Parijs heeft een filantropische miljonair zelf zo’n school opgezet. Er zijn geen klassieke docenten, alle studenten coachen elkaar. Dat is de toekomst.’

Lees meer over