Foto: HvA
actueel

Zes studenten gaan dagelijks vloggen over HvA

Dirk Wolthekker,
13 februari 2017 - 14:55

Zes eerste- en tweedejaarsstudenten van de HvA gaan via YouTube-filmpjes dagelijks berichten over het wel een wee van de hogeschool. De filmpjes en vlogs moeten de binding tussen studenten en hogeschool vergroten, zo is de gedachte.

De studenten Amber van der Ent (voeding & diëtetiek), Julian Raouf (bestuurskunde), Jayne van Nuijs (media, informatie en communicatie), Michelle van Nugteren (Amfi), Joey van der Peet (ergotherapie) en Sofian Maguilej (fysiotherapie) zullen zes dagen per week gaan vloggen. De video’s worden steeds gepubliceerd om vier uur ’s middags.

 

Het zijn tamelijk onschuldige, maar volgens de HvA aansprekende onderwerpen waarover zal worden gevlogd. In een persverklaring schrijft de HvA dat het gaat om onderwerpen als ‘een dag meelopen met…’, ‘de tien beste studeerplekken in Amsterdam’, ‘pizza eten met de rector’ en ‘what’s in my schoolbag Challenge’. Alle video’s worden in afspeellijsten gebundeld rondom één van de vier thema’s binnen het YouTube-kanaal: ‘een studie kiezen’, ‘studeren in Amsterdam’, ‘HvA in de spotlight’ en ‘Challenges’.

 

(Tekst loopt door onder de trailer.)

 

 

Communicatiestrategie

De filmpjes en vlogs moeten nadrukkelijk de communicatiestrategie van de HvA ondersteunen, zo blijkt uit de verklaring. ‘De structurele inzet van YouTube past in de communicatiestrategie van de HvA om met behulp van populaire (social) mediakanalen de binding van huidige en toekomstige studenten met elkaar en met de hogeschool te vergroten.’ Volgens de HvA zijn filmpjes voor een specifieke doelgroep het meest effectief als ze door deze doelgroep zelf zijn gemaakt. De HvA spreekt van ‘peer-to-peer-beïnvloeding’.

‘Met een camera in mijn rechterhand, reis ik door het ganse land’ is het LinkedIn-motto van Jayne van Nuijs

Twijfel

Enige ervaring met camera en film heeft het studententeam al. ‘Met een camera in mijn rechterhand, reis ik door het ganse land’ is het LinkedIn-motto van Jayne van Nuijs. Julian Raouf deed vorig jaar mee aan de auditie van The Voice of Holland en zette daarover spontaan een You Tube-filmpje online waarin hij a capella The A Team van Ed Sheeran zong. ‘Lekker Idols-style, hartstikke top, akoestiek en camera helemaal super.’

 

Joey van der Peet noemt zich op LinkedIn ‘social reporter’, waarbij ze door middel van sociale media als Snapchat en Instagram ‘een kijkje geeft’ in haar leven als student. Ook Michelle van Nugteren heeft al een eigen YouTube-kanaal. Daarop introduceert ze zichzelf als Amfi-student die vlogt over wat ze beleeft ‘op school, tijdens reizen met school en als freelancer voor het evenementenbureau Make my event.’ In die vlog was ze nog bevreesd over haar kwaliteit als vlogger. ‘Ik heb helemaal niets over mezelf verteld,’ zegt ze aan het eind vertwijfeld. Dat is intussen misschien verbeterd, want Michelle van Nugteren en de andere vijf studentvloggers hebben bij een gespecialiseerd bedrijf een training gevolgd in de fijne kneepjes van het vlogvak en in het maken en monteren van vlogs. De vloggers krijgen er geen studiepunten voor, wel een werkstudenttarief van 8 euro per uur.

‘We willen wel dat de HvA een goede naam heeft en houdt’

Goede reputatie

Julian Raouf, die volgende week dinsdag zijn eerste filmpje online zet – een ‘pizzasessie’ met rector Huib de Jong – is dolenthousiast over het speciale YouTube-kanaal. ‘Je kunt aan andere en toekomstige HvA-studenten laten zien hoe het studentenleven op de HvA eruit ziet en wat we hier doen. Op die manier kun je een fijn en goed beeld geven van de HvA, want we willen wel dat de HvA een goede naam heeft en houdt. Op deze manier kunnen we daaraan bijdragen.’ De HvA laat weten te verwachten dat (toekomstige) studenten van de HvA zich goed kunnen identificeren met de makers van de filmpjes. Ook het gegeven dat het om zes ‘vaste’ gezichten op zes ‘vaste’ dagen gaat, draagt volgens de hogeschool bij aan de binding tussen hogeschool en studenten.

 

Vanmiddag om vier uur bijt Amber het spits af. Tot en met zaterdag volgen dan de andere vloggers.

Lees meer over