Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Screenshot NineforNews
actueel

HvA wijzigt beleid na advertentie op dubieuze site

Willem van Ewijk,
17 januari 2017 - 08:11

De Hogeschool van Amsterdam gaat voortaan vooraf websites selecteren waarop haar online advertenties te zien zullen zijn. Dit doet de hogeschool nadat er berichten binnen kwamen dat een advertentie voor de open dag te zien was op de dubieuze website Nine for news.

Nine for News is naar eigen zeggen een medium dat begon als nieuwssite over ‘chemtrails, UMTS, straling, vaccinaties en buitenaards leven’, maar tegenwoordig ook bericht over ‘wat de elite allemaal doet om mensen klein en onwetend te houden. NineForNews publiceert nieuws dat doorgaans niet door de MSM naar buiten wordt gebracht’.

 

Veelgelezen berichten op de site zijn onder meer een artikel dat stelt dat de CIA achter de aanslag op het Franse satirische tijdschrift Charlie Hebdo zit en een artikel over duizenden meisjes die na een vaccinatie tegen baarmoederhalskanker een slopende ziekte gekregen zouden hebben.

 

Hagelschot

Op die site verscheen vorige week een advertentie voor de Open Dag van de HvA. ‘Het is niet zozeer dat we wel of niet met een bepaalde website geassocieerd willen worden,’ laat een woordvoerder weten. ‘Maar we vinden het niet wenselijk dat een HvA-advertentie als hagelschot wordt doorgezet via Google,’ laat een woordvoerder weten.

 

De Hogeschool van Amsterdam kreeg vorige week via Twitter bericht dat een advertentie voor de open dag op de website Nine for news was verschenen. Gert-Jan Odijk, communicatiemedewerker van de gemeente Purmerend, attendeerde de HvA daarop en noemde de website vervolgens #FakeNewsMedia.

Vooraf

‘Collega's op de hogeschool was het ook al opgevallen,’ zegt de HvA-woordvoerder. De advertenties worden volgens hem door Google automatisch doorgeplaatst naar de website. Door gebruik te maken van ‘white list online bannering’ komen HvA-advertenties voortaan alleen maar op websites die op een lijst staan die de hogeschool vooraf heeft opgesteld.

 

‘Wij betalen Google voor iedere klik die een advertentie genereert. Als die kliks van een doelgroep komen die niet relevant is, heeft de HvA er niet veel aan,’ aldus de woordvoerder. De hogeschool gaat de komende tijd kijken via welke websites ze het beste aanstaande studenten kunnen bereiken.

Lees meer over