Het onderzoek naar suikerziekte wordt gedomineerd door een kleine groep onderzoekers, die banden heeft met de farmaceutische industrie. Er zijn maar weinig werkelijk onafhankelijke studies in dit vakgebied. Dit blijkt uit onderzoek van het AMC, dat donderdag is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift British Medical Journal (BMJ).

De onderzoekers bogen zich over artikelen die tussen 1993 en 2013 zijn verschenen en die gaan over effect van diabetesbehandelingen die het glucosegehalte in het bloed beïnvloeden.  In totaal werden 3782 publicaties onderzocht, geschreven door 13.592 auteurs.

Een kleine groep van 110 auteurs – minder dan één procent van het totaal - bleek verantwoordelijk voor een derde van de onderzochte artikelen. Deze groep is bovendien alles behalve onafhankelijk: 44 procent van de auteurs is in dienst bij de farmaceutische industrie, de rest is werkzaam op de universiteit en werkt nauw samen met het bedrijfsleven. Elf auteurs schreven mee aan bijna vierhonderd artikelen. Slechts zes procent van de publicaties bleek volledig onafhankelijk.

‘Het diabetesonderzoek is veel te afhankelijk van een paar onderzoekers, bij wie sprake is van serieuze belangenverstrengeling,' concludeert AMC-internist Frits Holleman, die de leiding had over het onderzoek.

Volgens BMJ is het tijd voor een cultuuromslag bij de wetenschappelijke instellingen. Het blad bepleit een cultuur die de kwaliteit van onderzoek en publicaties hoger waardeert dan de kwantiteit. De richtlijnen voor de schrijvers van artikelen moeten ingrijpend worden herzien, stelt BMJ in een commentaar op het artikel.
Lees meer over