Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
wetenschap

HvA ontvangt ruim 3 miljoen aan onderzoekssubsidies

Henk Strikkers,
13 mei 2015 - 13:07
Vijf projecten van lectoren van de Hogeschool van Amsterdam hebben een Raak PRO-subsidie ontvangen. Die subsidies van de Stichting Innovatie Alliantie zijn bedoeld om praktijkgericht onderzoek aan hogescholen te versterken en relaties met andere kennisinstellingen te versterken. De HvA ontvangt vijf keer 700.000 euro, in totaal 3,5 miljoen. Dat bedrag gaat grotendeels naar het Domein Techniek (DT): drie lectoraten van DT kregen een subsidie.

Vingerafdrukken en vliegveiligheid
Zowel lector Aviation Engineering Robert Jan de Boer, als lector Forensisch Onderzoek Christianne de Poot, als lector Energie en Innovatie Robert van den Hoed ontvangen 700.000 euro voor hun onderzoeksproject. De Boer zal dat geld gebruiken om in samenwerking met onder meer KLM en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu onderzoek te doen naar veiligheid aan boord van vliegtuigen en aan de hand daarvan het Safety Management System te verbeteren.

Christianne de Poot zal samen met Marcel de Puit van het Nederlands Forensisch Instituut onderzoek gaan doen naar vingerafdrukken. De Poot en De Puit gaan daarbij kijken naar welke informatie uit vingerafdrukken gehaald kan worden en hoe die informatie optimaal benut kan worden. De derde DT-lector, Robert van den Hoed, zal samen met onder meer de UvA en de gemeente Amsterdam en Rotterdam kijken naar hoe oplaadpunten voor elektrische auto's met behulp van intelligente data optimaal over de stad kunnen worden verspreid.

Basisonderwijs
De andere twee projecten van de HvA die zeven ton krijgen komen van het Domein Onderwijs en Opvoeding en het Domein Bewegen, Sport en Voeding (DBSV). Lector maatwerk in leren Ron Oostdam zal zich in samenwerking met onder meer VeiligheidNL verdiepen in de verbetering van anti-pestbeleid in het basisonderwijs. DBSV-voorzitter Jacomine Ravensbergen en lector Huub Toussaint willen een manier ontwikkelen om de motorische ontwikkeling van leerlingen betrouwbaar te meten.

De projecten hebben een looptijd van vier jaar en moeten bijdragen aan de beroepspraktijk. In totaal zijn er 27 projectaanvragen gehonoreerd.
Lees meer over