Shell Afstudeerprijs voor UvA-onderzoek naar wormvulva

Yannick Fritschy,
28 november 2014 - 15:13
Betreft
Deel op
Natuurkundige Guizela Huelsz Prince heeft een Shell Afstudeerprijs gewonnen voor haar UvA-afstudeeronderzoek naar moleculen in cellen van de vulva van rondwormen. Ze ontving vandaag een cheque van 5000 euro bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen in Haarlem.

Huelsz Prince onderzocht de rondworm C. Elegans. Deze worm wordt veel gebruikt in onderzoek, omdat die klein (ongeveer 1 millimeter lang), eenvoudig en transparant is. Bovendien zijn veel van de biologische processen in de cellen van de worm vergelijkbaar met die van andere dieren, waaronder de mens.

Zelfcorrigerend mechanisme
Wat het onderzoek van Huelsz Prince bijzonder maakt, is dat ze die biologische processen met natuurkundige methoden onderzocht. Op die manier keek ze naar zogeheten organizer-cellen in de vulva van de worm. De moleculen in deze cellen bepalen hoe embryo’s zich later zullen ontwikkelen. Huelsz Prince ontdekte onder meer een zelfcorrigerend mechanisme in die organizer-cellen.

Volgens de jury van de Shell Afstudeerprijs heeft Huelsz Prince met haar onderzoek een essentiële bijdrage geleverd aan de wetenschap. Het onderzoek was vooral gericht op het verwerven van kennis over moleculen in levend weefsel. In de toekomst kan dat leiden tot beter begrip van ziektes als kanker.

Momenteel is Huelsz Prince bezig met haar promotie aan onderzoeksinstituut Amolf op het Science Park. Daarbij werkt ze verder aan hetzelfde onderzoeksproject.

Aanmoedigingsprijzen
Tijdens de bijeenkomst in Haarlem werden eveneens aanmoedigingsprijzen van 500 euro uitgereikt aan 51 beginnende topstudenten in exacte vakken. Tot de gelukkigen behoorden vier UvA-studenten: Jeremy van der Heijden (Wiskunde en technische wiskunde), David Veenstra (Informatica en technische informatica), Xanthe Verbeek  (Natuurkunde en technische natuurkunde) en Dieuwertje Modder (Scheikunde).
Lees meer over