Foto: Dr. Maria Tsokos

AMC-onderzoekers ontdekken resistente cel in neuroblastoom

Bart Lichtenveldt,
26 juni 2017 - 17:00
Deel op

AMC-onderzoekers Rogier Versteeg en Johan van Nes hebben de kankercel ontdekt die verklaart waarom een terugkerend neuroblastoom niet meer behandelbaar is. Ze publiceren deze week een artikel in wetenschappelijk tijdschrift Nature Genetics.

Neuroblastomen zijn tumoren die bij jonge kinderen voorkomen. De behandeling is met onder meer verschillende bestralingen, transplantaties en (chemo)therapieën erg zwaar en helaas vaker niet dan wel succesvol. Bij 70 procent van de patiënten keert de tumor na schijnbaar succesvolle behandeling terug en is dan resistent geworden voor chemotherapie. Lange tijd was onduidelijk hoe dit mogelijk was.

‘Wij hebben nu ontdekt dat een neuroblastoom uit twee tumorceltypen bestaat,’ vertelt Van Nes in een verhelderend filmpje. ‘Het nieuwe celtype komt in zeer lage aantallen voor en blijkt in onze experimenten resistent te zijn tegen chemotherapie.’ Versteeg en Van Nes zagen dat de teruggekeerde neuroblastoom voornamelijk uit dit primitieve neuroblastoom-celtype bestaat.

Nieuwe behandelmethode