Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
opinie

'We verdienen beter dan dit Blackboard'

Een gastredacteur,
24 januari 2015 - 08:47
Betreft
Deel op
Er moet snel iets veranderen aan hoe de UvA Blackboard gebruikt, zo oordeelt Stefan Wirken (afgevaardigde in de CSR voor de Faculteit der Rechtsgeleerdheid). 'De UvA moet ervoor zorgen dat haar digitale leeromgeving doorontwikkeld wordt en kijken naar de mogelijkheid voor een andere digitale leeromgeving.'

Blackboard; de digitale leeromgeving van de UvA. Je maakt er bijna dagelijks, toch zeker wekelijks, gebruik van. Zowel voor studenten als docenten is Blackboard het primaire digitale platform voor de UvA. Als student vind je er leerstof, hoorcolleges, logistieke informatie en kun je vragen stellen aan docenten. Voor docenten is Blackboard hét communicatiemiddel om studenten te bereiken en informatie te delen. Sinds kort heeft de UvA dan ook eindelijk, als een van de laatste universiteiten ter wereld, een mobiele versie van Blackboard. De UvA heeft samen met een aantal andere universiteiten een overeenkomst met Blackboard. Deze loopt echter over een jaar af. Er zijn ontzettend veel andere leveranciers van digitale leeromgevingen die staan te springen hun product te verkopen. Blackboard zelf is er daar natuurlijk een van, en ziet hun overeenkomst graag verlengd worden. Wat zijn de mogelijkheden binnen deze digitale leeromgevingen? En hoegaat de UvA dit proces aan?

Sinds vier jaar studeer ik aan de UvA en gebruik ik Blackboard, en ik heb Blackboard daarvoor via mijn broer al eerder gezien. In tegenstelling tot de digitale wereld om me heen, waarin mobiele telefoons en andere apparaten door de jaren heen ontzettend zijn doorontwikkeld, heb ik Blackboard nauwelijks zien veranderen. Hieruit zou je kunnen destilleren dat Blackboard al goed werkt en geen verdere ontwikkeling behoeft. Blackboard is echter erg verouderd en de lay-out is niet gebruiksvriendelijk. Het discussieforum is daar een goed voorbeeld van. Hier kunnen studenten logistieke en inhoudelijke vragen stellen, die zowel door studenten als docenten beantwoord kunnen worden. Toch kiezen studenten steeds vaker voor Facebook, omdat dit veel gebruiksvriendelijker is. Dit terwijl je hier geen antwoord van een docent kan krijgen – ook al is dat vaak een beter antwoord. Daarnaast wordt Blackboard heel beperkt gebruikt. Er wordt wat informatie gedeeld, er worden opdrachten ingeleverd en je kunt soms online hoorcolleges kijken.

Blended learning
De UvA claimt voorstander van blended learning te zijn. Dit is een bepaalde onderwijsvisie waarin online leren een centrale rol heeft. Of er nu sprake is van echt online leren is voor mij de vraag. En als al dat al zo is, kun je je afvragen in welke mate. Zelf trok ik na bovenstaande constatering de conclusie dat Blackboard niet deugde. Ik had echter nooit stilgestaan bij de mogelijkheid dat de wijze van inrichting door de UvA misschien ook een reden zou kunnen zijn. Onlangs kwam ik tot die conclusie, toen ik een nationale conferentie bijwoonde over digitale leeromgevingen. Hier gaven zes leveranciers van digitale leeromgevingen, onder wie Blackboard zelf, een presentatie over hun product. Het was verbazingwekkend om te zien wat er mogelijk was op dit gebied. Ik herkende Blackboard niet terug in de presentatie van Blackboard zelf, omdat het product door de jaren heen veranderd is en allemaal mogelijkheden heeft waarvan de UvA geen gebruikmaakt.

Blackboard zou dus wel een goede digitale leeromgeving kunnen zijn. Maar desondanks vond ik andere digitale leeromgevingen nog beter. Voorgaande is natuurlijk deels subjectief en zal per consument, docent of student verschillen. Toch valt hier wel uit te constateren dat de UvA de belangrijke taak heeft een juiste afweging te maken voor of wel een nieuwe digitale leeromgeving, of wel het verlengen van de licentie met Blackboard. Deze keuze moet gemaakt worden door leveranciers uit te nodigen en pilots te houden onder studenten met deze alternatieve digitale leeromgevingen. En als de keuze eenmaal gemaakt is, is het van groot belang dat er gefocust wordt op de doorontwikkeling van de digitale leeromgeving. Evenals Blackboard hebben andere aanbieders veel mogelijkheden, maar is het afhankelijk van de gebruiker in hoeverre deze benut worden. De UvA zou er verstandig aan doen goed te kijken naar de organisatorische kant van een juiste implementatie van de digitale leeromgeving. Er is onlangs eindelijk een werkgroep gestart om deze vraagstukken te beantwoorden, hier maak ik deel van uit. Het ligt echter wel in de lijn der verwachting dat de licentie met Blackboard in ieder geval met een jaar wordt verlengd om wat meer tijd te creëren, hetgeen zonde is. De UvA had dit eerder kunnen zien aankomen en al eerder stappen kunnen ondernemen om hier een juiste afweging te maken.

Een digitale leeromgeving is in de huidige tijd essentieel voor universiteiten en deze dient te voldoen aan de wensen van studenten. Blackboard heeft dat de afgelopen jaren in te beperkte mate gedaan. De UvA moet ervoor zorgen dat haar digitale leeromgeving doorontwikkeld wordt en kijken naar de mogelijkheid voor een andere digitale leeromgeving.
Lees meer over