Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Suit Supply Reversed
actueel

GroenLinks-jongeren starten omgekeerd seksistische campagne

Daan van Acht,
8 maart 2016 - 10:47
Betreft
Deel op

‘Nog te vaak worden vrouwen als seksueel object afgebeeld, zo ook in de nieuwste reclamecampagne van kledingmerk Suitsupply,’ vindt Dwars. De jongerenorganisatie binnen GroenLinks ontwierp als reactie hierop een poster waarop de genderrollen zijn omgedraaid. Op die manier willen ze het debat over seksisme in de maatschappij op gang brengen. 

‘Er komt steeds meer bewustwording van institutioneel seksisme. Culturele verschillen tussen mannen en vrouwen zijn nog te vaak verweven in de maatschappij,’ vertelt Lyle Muns, voorzitter van Dwars. Op de door Dwars ontworpen poster is de man het seksueel object en vervult de vrouw de rol van succesvol persoon. UvA-student Muns: ‘Onze campagne richt zich niet specifiek tegen Suitsupply, seksisme in reclames is een stelselmatige trend.’

 

Het initiatief is opgezet in samenwerking met Emancipator, Doetank PEER en het tv-programma Jan Rijdt Rond. Volgens Muns vormde de reclames van Suitsupply een mooie aanleiding voor deze postercompagne. Eerder had Dwars al met Emancipator, dat strijdt voor mannenemancipatie, afgesproken meer tegen seksisme in te gaan. Het programma Jan Rijdt Rond besteedt aanstaande donderdag aandacht aan #Suitsupplyreversed. Dan is onder andere te zien hoe de poster tot stand kwam.

 

Roeterseiland

Muns geeft aan dat de anti-seksismeposters onder meer op de Roeterseilandcampus worden opgeplakt. Ook in andere steden, zoals Utrecht, Groningen, Nijmegen en Leeuwarden, worden er posters geplakt. Daarnaast kunnen jongeren op de Facebookpagina ‘Women's day action: Suit Supply Reversed’ zelf de poster uitprinten en opplakken.

 

Op Twitter is volgens Muns de discussie al aardig op gang gekomen. ‘Natuurlijk noemen sommigen ons linkse zuurders, anderen zeggen juist weer dat ze al jaren last hebben van de seksistische campagnes en blij zijn dat we er iets mee doen. Wat voor ons telt, is dat we mensen aan het denken zetten.’

 

Lees meer over