Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Blondinrikard Fröberg (cc, via Flickr)
actueel

Universitaire lerarenopleidingen grondig op de schop

Henk Strikkers,
11 januari 2016 - 15:10

De universitaire lerarenopleidingen worden de komende twee jaar gereorganiseerd. Dat kondigt minister Bussemaker aan in een brief aan de Tweede Kamer. Er zal meer aandacht komen voor beroepsvoorbereiding en er komt een proef met een ‘postgraduate lerarenopleiding’.

 

Er is de laatste jaren veel geklaagd over de universitaire lerarenopleiding (ULO). De eenjarige master zou niet goed voorbereiden op de onderwijspraktijk, de praktijkbegeleiding zou vaak te kort schieten en studenten zouden na afloop vaak te onzeker zijn over hun eigen kunnen. Vorig jaar stelden Kamerleden van de PvdA en VVD nog voor om de ULO maar af te schaffen.

 

Geïntegreerde masteropleiding

Dat is minister Bussemaker niet van zins, schrijft ze in haar brief aan de Kamer. Ze wil de komende jaren focussen op ‘meer flexibiliteit, versterking van de beroepsvoorbereidende component en vergroting van de aantrekkelijkheid van de opleiding voor meer studenten.’

 

Daartoe doet ze op grote lijnen drie voorstellen. Zo moet ten eerste het zogenaamde ‘master-na-mastermodel’  worden vervangen door een tweejarige geïntegreerde masteropleiding. Nu volgen studenten nog eerst een vakinhoudelijke master en daarna een pedagogisch-didactische ULO-master. De bedoeling is dat die twee masters worden geïntegreerd tot één tweejarige master. Daarnaast moet de educatieve minor (anders dan nu) ook gevolgd kunnen worden nadat een student een bachelordiploma heeft gehaald en komt er een pilot met een postgraduate lerarenopleiding.

 

Die pilot zou zich moeten richten op afgestudeerden of zij-instromers die een eerstegraads lerarenbevoegdheidMet een tweedegraads lerarenopleiding kun je lesgeven op het vmbo en aan de onderbouw van het havo en het vwo. Met een eerstegraads lerarenbevoegdheid kun je lesgeven aan alle klassen van de middelbare school. willen halen. Het kan daarbij ook gaan om leraren die al een tweedegraads bevoegdheid hebben en die naast hun werkzaamheden op deeltijdbasis een eerstegraads bevoegdheid willen halen. Het is expliciet geen masteropleiding, omdat studenten geen scriptie schrijven en geen masterdiploma krijgen.

 

Geschiktheidstoets

Om de toegankelijkheid van de trajecten te verhogen wordt ook gedacht aan een ‘geschiktheidstoets’, schrijft Bussemaker in haar brief. Daardoor zou het gemakkelijker moeten worden om met een imperfecte vooropleiding toch aan een educatieve master te beginnen. ‘Denk bijvoorbeeld aan de ruimtvaartdeskundige die leraar wiskunde of natuurkunde wil worden of de deskundige op het terrein van Duitse geschiedenis die mogelijk als leraar in de Duitse taal wil onderwijzen,’ zo schrijft de minister. Nu zijn deze studenten vaak overgeleverd aan rigide verwantschapstabellenBekijk hier de verwantschapstabel in pdf..

 

UvA is al bezig

De UvA kondigde eerder al aan dat zij van zins is haar eenjarige lerarenopleiding voor alfa- en gammastudies om te vormen tot een geïntegreerde tweejarige educatieve masteropleiding. In die geïntegreerde masteropleiding hoeven studenten nog maar één in plaats van twee scripties te schrijven, waardoor meer tijd beschikbaar wordt voor praktijkvoorbereiding.Het is nog niet duidelijk per wanneer die tweejarige master aan de UvA gevolgd kan worden.