Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: MOAM
actueel

Uitbuiken in de rookworsttrui

Nina Schuyffel,
28 november 2015 - 10:13
Deel op

Moam, het modecollectief voor jong talent, ontwierp samen met couturier Martijn Nekoui de Hema-kerstcollectie. In zijn team zat onder anderen Joanne de Hoop van het Amsterdam Fashion Institute (HvA).

Na het succes van de vorige kledinglijn mocht de traditionele rookworst natuurlijk niet ontbreken. Bovendien: bij een kerstcollectie hoort een foute wollen kersttrui, vond Moam-oprichter Martijn Nekoui (26). Guus Meeuwis, Joop Braakhekke en Jan Kooijman zijn al in de rookworstentrui gespot. En er staan meer BN’ers te springen om het kledingstuk te dragen.

Foto: Bob Bronshoff
Joanne de Hoop (24)

Moam helpt pas afgestudeerde ontwerpers aan werkervaring door ze te laten samenwerken met grote namen in de Nederlandse mode-industrie. ‘Elk jaar studeren honderden veelbelovende creatieve jongeren af, maar door het huidige klimaat is niet voor iedereen meteen een droombaan weggelegd,’ licht voormalig Amfistudent Nekoui het idee toe. ‘Moam slaat een brug tussen je afstuderen en de arbeidsmarkt.’

 

Door het jaar heen loopt Nekoui alle afstudeershows in Nederland af om jong talent te spotten. Voor de kerstcollectie van de Hema viel zijn oog naast Aniek Zinken (ArtEZ, Arnhem) en Christa van der Meer (KABK, Den Haag) op Joanne de Hoop (Amfi, Amsterdam). Zij hoefde niet lang na te denken toen Nekoui haar belde. ‘Het is een enorme kans om vlak na je afstuderen meteen zo’n opdracht te mogen doen.’ 

Foto: Bob Bronshoff

Hema had drie eisen voor de kerstcollectie: de kleding moet stijlvol, comfortabel en betaalbaar zijn. Het team vroeg driehonderdvijftig Nederlandse vrouwen van verschillende leeftijden en afkomstig van Amsterdam tot Middelburg naar hun favoriete kleuren, stoffen en kledingstukken. Het resulteerde in een feestcollectie die naast de rookworstentrui onder meer bestaat uit een driedelig pak, een zwart jurkje, een glittervest, een panty met print en een ketting, voor prijzen tussen de 8 en 50 euro.

Foto: Bob Bronshoff

‘We hebben goed geluisterd naar de consument,’ zegt Joanne de Hoop (24). ‘Zwart is by far het meest gewild, dus dat werd de basis. Daar hebben we wat warme winterkleuren aan toegevoegd.’ In de rokken en broeken zit verder veel stretch, zodat de knoop niet open hoeft bij het uitbuiken na het kerstdiner. Ook is gekozen voor stoffen die gemakkelijk te wassen zijn. Het vest is prima met een spijkerbroek te combineren, zodat het kledingstuk ook ná kerst nog gedragen kan worden – precies zoals de Hema-vrouw het wenst.

Foto: Bob Bronshoff
Foto: Bob Bronshoff

De Hoop heeft veel geleerd van de Hema-opdracht. ‘Op school is de sky de limit. Je bent niet afhankelijk van een doelgroep of opdrachtgever en mag alles zelf verzinnen. Maar dit is de echte wereld, waar je rekening moet houden met verschillende belangen. Ik vond het een uitdaging om binnen de gestelde eisen toch creatief te blijven.’

 

Het wisselende collectief Moam deed voorheen projecten met Viktor&Rolf, Jan Taminiau en Doutzen Kroes en voerde opdrachten uit voor de Bijenkorf, het Rijksmuseum en Foam. De Hema-designers werden begeleid door Frans Ankoné, stylist voor onder meer de Duitse Vogue en New York Magazine, Peter Leferink, hoofd Fashion & Design bij Amfi, en Mariette Hoitink van recruitmentbureau HTNK.