actueel

HvA-onderwijsconferentie: ‘De toekomst wordt digitaler, dus het onderwijs moét menselijker’

Carlijn Schepers,
9 april 2015 - 18:40
Studenten met hun haar strak achterover, zilveren verf op hun gezicht, zilveren jasjes en zelfs zilver gespoten Palladiums staan bij de ingang van Koninklijk Theater Carré. Ze verwelkomen de docenten, medewerkers en studenten van de HvA op de onderwijsconferentie. Het thema van dit jaar is duidelijk: de toekomst. In de grote zaal staan nog net geen robots, maar de drie grote schermen waarop beelden worden geprojecteerd doen ook heel futuristisch aan. De conferentie is het startsein voor het future proof maken van de HvA.

Pizzasessies
Ruben Maes, communicatieadviseur, presenteert het ochtendprogramma. Als hij op het podium komt, verschijnen op de drie schermen zijn cv, een oude klassenfoto en een afbeelding van hem als klein jongetje. Dit tafereel herhaalt zich bij de sprekers die hij aankondigt, te beginnen met rector Huib de Jong. ‘Ik moet toegeven, ik weet niet wat Future Proof is en ik zal de term ook proberen niet te gebruiken in mijn praatje. Maar de toekomst is wel urgent. Hij komt toch, dus we moeten er iets mee.’ De Jong hamert vooral op het blijven faciliteren van het docent-student-contact. Zelf houdt hij wel eens ‘pizzasessies’ met studenten, waarbij hij onder het genot van – je raadt het al – een pizza met studenten praat over het onderwijs aan de HvA.

Hierna is het woord aan geschiedenisdocent Jelmer Evers, de enige Nederlander die is genomineerd voor de Global Teacher Prize. Hij pleit onder andere voor vrije ruimte: ‘Er is veel vrijwillige slavernij binnen het onderwijs: we doen wat er van ons verwacht wordt en houden ons aan de vele regeltjes.’ Ook menselijkheid staat bij Evers hoog in het vaandel. ‘De toekomst wordt digitaler, dus het onderwijs moét menselijker.’

De toespraken worden afgewisseld met een optreden van een dansgroep van de HvA, The Movement, en een filmpje waarin studenten vertellen over Future Proof onderwijs. En ja, daarin komt ook het veelgehoorde argument ‘het is abominabel dat er te weinig stopcontacten zijn’ weer langs.

Wollig taalgebruik
Hoewel volgens de presentator morgen iedereen een idee moet hebben hoe hij het onderwijs toekomstbestendiger kan maken, leent het onderwerp zich goed voor wollig taalgebruik (‘flexibiliseren’, ‘comakership’, ‘modularisering’) en dingen zeggen zonder iets te zeggen. Eén van de studenten die vragen stelt aan de HvA-medewerkers die een tweeminutenpitch hielden, spant de kroon. Aan hem wordt gevraagd hoe studenten bij het onderwijs kunnen worden betrokken. ‘Wij gaan het gesprek aan met een gesprek. Dan praten we met elkaar.’

De ochtend wordt afgesloten met de verkiezing van de Docent van het Jaar. De studenten in futuristische pakjes halen de catheders van het podium. Na een grappig filmpje waarin ze zich aankondigen worden de zeven genomineerden van de domeinen met een staande ovatie onthaald. ‘Eigenlijk zijn het allemaal al winnaars, maar we moeten er nog drie bekronen,’ zegt de presentator na het applaus. ALO-docent Douwe Huitema wordt derde en wint 500 euro: ‘Ik had het wel verwacht.’ Business & managementdocent João Fialho Faustino wordt tweede en wint 1000 euro: ‘I dedicate this to the Portuguese people.’ En de grote winnaar is, net als in 2011, marketingdocent Charlie Mulholland: ‘In shock! Again?

Lees woensdag in Folia Magazine een uitgebreid verslag over de toekomst van het onderwijs.