actueel

Nooit meer de trein missen dankzij vier HvA-studenten

Bob van Toor,
8 april 2015 - 16:50
Moet je al gaan sprinten om je bus te halen, of is er nog tijd om een cola te kopen? Vanaf deze week is er een app die het je vertelt. Het kostte ze twee jaar en hun spaarcenten, maar dinsdag lanceerde een viertal trotse studenten communication and multimedia design (CMD) in het Theo Thijssenhuis hun app Moet Ik Rennen?.

Het was een chaotische dag voor Tom Hoogenboom (25), Mariëlle Rijkenberg (24), Bas Dobbelaer (23) en Sven ten Hove (23). Dinsdagochtend was hun iPhone-app nog niet eens door de keuring van Apple heen. Wel stond er een artikel over Moet Ik Rennen? in de Metro, met op de voorpagina nota bene een artikel over hoe verkeers-apps juist voor onveiligheid zorgen. Maar dat weerhield de Nederlandse media er niet van in groten getale te bellen, vertelde Bas Dobbelaer bij de presentatie van de app. MAX en 538 wilden de makers in de uitzending, het AD, de invloedrijke blog Frankwatching schreven over Moet Ik Rennen? – en gelukkig kwam Apple net op tijd over de brug. ‘Een betere start hadden we niet kunnen bedenken’.

Moet ik rennen is vandaag 'trending zoekopdracht' in de Appstore. Moet ik rennen is vandaag 'trending zoekopdracht' in de Appstore.

In de toespraak van CMD-opleidingsdirecteur Harry Zengerink passeerden de bijzonderheid van de opleiding en natuurlijk de grote uitdagingen van de toekomst de revue. Sinds Moet Ik Rennen? een Spin Award, een prijs voor creatieve digitale concepten, won boekt de HvA meer successen in die competitie: dit jaar zijn twee teams door naar de finale. ‘Blijkbaar valt het op wat we hier doen.’ Zengerink loofde het doorzettingsvermogen van de vier makers, die in ‘alle tegenwind wisten te laveren, verantwoordelijkheid namen, niet klaagden, budgetten vroegen en doorwerkten om van de app een succes te maken.’ Ook Stephan Fellinger, oprichter van de Spinawards, prees jonge app-makers in het algemeen –‘die categorie Young Talent is een kristallen bol waarin je trends van de toekomst al kunt zien’- en het viertal: ‘het is goed om te zien dat de ze echt ondernemers zijn, die kunnen omgaan met tegenslag.’

Zie direct hoe lang het duurt voor je volgende trein komt Zie direct hoe lang het duurt voor je volgende trein komt

Beiden refereerden daarmee indirect aan de roze olifant in de Medialounge: Moet Ik Rennen? kwam er niet zonder slag of stoot. Het idee was er immers al in 2012, toen de vier een negen kregen voor het concept. Daarna maakten ze snel een prototype, kregen de NS en andere sponsoren enthousiast, schreven zich op de valreep in voor de Spinawards, en wonnen. Maar toen kwamen de problemen - ‘You win some, you lose some’ staat op de eerste slide in de presentatie van maker Sven. De vier studenten moesten hun spaargeld bij elkaar leggen om de app te realiseren, en verdienmodellen voor apps bleken complex. De Geenhaastkorting, speciale aanbiedingen van winkels op de stations via de app, ‘was in een uurtje bedacht, maar bleek lastig te realiseren. Welke winkel wil er bijvoorbeeld investeren in de allereerste versie van een app?’ aldus Sven.

Met de Geenhaastkorting krijg je korting op het station. Zoals vandaag bij Smullers Met de Geenhaastkorting krijg je korting op het station. Zoals vandaag bij Smullers

Ook de datasets bleken lang niet zo simpel om te integreren. ‘We verloren de flow’, gaf Sven toe; de beloofde lanceerdatum van voorjaar 2014 werd bij lange na niet gehaald. De Powerpoint van het team stond dan ook vol met handige tips voor hun mede-appmakers (‘a prototype is worth a thousand pictures’, bijvoorbeeld). Na maanden ploeteren werden de schouders er dan toch onder gezet, een lanceerdatum geprikt, en hard gewerkt tot diep in de nacht voor de lancering, die onder luid applaus voltrokken werd.

‘Er waren momenten dat we er echt doorheen zaten,’ zei Bas, bij de aansluitende borrel. ‘Aanvankelijk dachten we: die app hoeft alleen nog even gemaakt, maar uiteindelijk kon het niet sneller dan dit. We zagen al heel snel in dat bijvoorbeeld samenwerkingen met grote partijen heel complex zijn, en dat die datum in 2014 totaal niet realistisch was.’ Hij was hoe dan ook heel tevreden met het eindresultaat. ‘Het is een goed product. We geloven dat het een succes kan worden – al hebben we het niet gemaakt met een winstoogmerk. Hoewel: het zou toch leuk zijn als we ons spaargeld terugverdienen.’