Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
actueel

Nieuwe reanimeerwijze wint pitchwedstrijd minor ondernemerschap

Joost Knaap,
22 januari 2015 - 10:13

Studenten van de minor ondernemerschap van de HvA probeerden gisteren met een elevator pitch een prijs van duizend euro in de wacht te slepen. Dertien teams kruisten de verbale degens en het was uiteindelijk het team van LEV Invents van de studenten Daphna Loudar en Suzanne Vester dat met een nieuwe manier van reanimeren de eerste prijs won.

Het is al jaren een traditie. Studenten van de minor ondernemerschap sluiten deze af met een wedstijd waarbij ze een jury moeten overtuigen van hun idee. Alleen de beste tien teams mogen meedoen. Dit jaar was er iets uitzonderlijks aan de hand. Niet tien, maar maar liefst dertien teams deden mee aan de wedstrijd. Robert van Dortmond, teamcoach en lid van de keuzecommissie verklaart: ‘Het aanbod en enthousiasme was deze ronde nou eenmaal groter dan verwacht en daarbij komt dat de kwaliteit van de teams verrassend hoog is. Ja, en maak dan maar eens een keus van jij wél en jij níet.’

Bier en laptopzonweringen
De concurrentie tussen de verschillende teams is hevig en de producten en ideeën die ze pitchen zijn divers. Zo is er een team dat doe-het-zelf-gin-pakketten verkoopt. Daarnaast zijn er de Bierpioniers die kleine bierbrouwerijen vertegenwoordigen en bieren in de markt proberen te zetten en een team dat een soort zonwering heeft ontwikkeld voor laptops. Of studenten die onder het label ‘Lekker Lelijk’ afgekeurd fruit verwerken tot een sapje.

De jury, bestaande uit Piet Kramer (Rabobank), Eva Hukshorn (E-factor) en Ilja van den Berg (mindthepeople), had de taak uit alle teams een winnaar te kiezen. Van den Berg maakt onder oplopende spanning in de zaal de nummers drie tot een bekend. ‘Over de drie beste pitches waren we het wel eens, maar het was nog best wel moeilijk om een nummer een en twee te bepalen.’

Nummer drie is By MC, dat op maat gemaakte tassen verkoopt. ‘Het was een erg enthousiaste pitch,' vertelt Van den Berg. ‘Er werd echt iets bijzonders van gemaakt.’ De spreekwoordelijke tweede prijs – er was alleen een eerste prijs – gaat naar Outfit Daily, een website waarop mensen een foto met hun outfit kunnen plaatsen, waarna anderen via links naar webwinkels eenzelfde outfit kunnen samenstellen. ‘Het is heel erg van deze tijd, knap bedacht,' zo verklaart Van den Berg de keuze van de jury.

Dan wordt het echt spannend. Wie heeft gewonnen? ‘We hebben vooral gekeken naar een bedrijf waarvan wij denken dat het over twee jaar nog steeds staat,' zo bouwt Van der Berg de spanning op. 'En dat is LEV Invents. Het heeft een enorme maatschappelijke relevantie!’

Vijftien minuten
LEV Invents is bezig met de ontwikkeling van een apparaat dat reanimeren een stuk gemakkelijker moet maken en wil het apparaat verkopen aan politie en brandweer, die vaak sneller ter plaatse zijn dan de ambulance. ‘Een hulpverlener kan maar twee minuten effectief reanimeren, maar de eerste zes minuten zijn cruciaal,' vertelt Loudar. ‘En dat terwijl een ambulance er wel vijftien minuten over kan doen om de plek te bereiken. Daarom zochten we een oplossing om het reanimeren minder zwaar te maken. We hebben nu een manier bedacht waarmee je na twee minuten kunt door-reanimeren en dus levens kunt redden.’