Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
De in zwaar weer verkerende Faculteit der Geesteswetenschappen (FGw) zoekt sinds vandaag een nieuw hoofd voor de afdeling Communicatie en marketing. De nieuwe functionaris moet – het mag duidelijk zijn – studenten werven, want daarvan zijn er inmiddels veel te weinig. Maar de ‘ervaren communicator’ die men zoekt, moet nog veel meer kunnen.

Deze week gaan de vier facultaire werkgroepen aan de gang die het nieuwe faculteitsprofiel in de steigers moeten zetten. Wat daar uit komt, is vooralsnog onbekend. Wel bekend is dat wat er ook uit komt, het nieuwe ‘hoofd communicatie en marketing’  het nieuwe profiel aan de man moet brengen. Uit de vacaturesite van de UvA blijkt dat de FGw voor de verzelfstandigde afdeling Communicatie en marketing op zoek is naar iemand die veranderingen in gang kan zetten en kan sturen en iemand die beschikt over ‘de expertise om het profiel van de faculteit te vertalen in marketing- en communicatiestrategieën’.

Bestuursmodel
De afdeling bestaat sinds september van dit jaar. Toen werd namelijk het nieuwe facultaire bestuursmodel ingevoerd, waarvan de nieuwe functionaris een uitvloeisel is.  De communicatie- en marketingspecialist wordt verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie, maar ook voor de voorlichting, het publieksprogramma van de faculteit, contractonderwijs en relatiebeheer zoals alumnibeleid. De faculteit heeft daar een salaris van tussen de 3.950 en 5.070 euro bruto per maand voor over, bij een fulltime aanstelling. Het lijkt geen overdreven hoog salaris, maar toch kan het pijnlijk overkomen op een faculteit waar zo fors moet worden gesneden, ook in onderwijs en onderzoek.

Facultair communicatieadviseur Mas Fopma geeft dat toe, maar verdedigt de aanstelling toch. ‘We hebben het er echt wel over gehad, ook met de medezeggenschap, of zo’n aanstelling wel opportuun is in deze tijd van bezuinigingen, maar we zijn tot de conclusie gekomen dat dit wel zo is. Ondanks de bezuinigingen moeten we ook een andere beweging in gang zetten, namelijk die van specialistische kennis op het gebied van strategie, marketing en communicatie. We moeten echt meer studenten aantrekken de komende jaren. Dus ja, ik ben er toch wel blij mee als we een echte specialist op dat terrein kunnen aantrekken.’

Zie hier voor de advertentie op de UvA-site.