Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
actueel

56 vierkante meter ingepakte Karel Appel

Dirk Wolthekker,
31 januari 2014 - 10:36
De grote wand in de centrale hal van het E-gebouw van de Roeterseilandcampus (REC) vertoont sinds kort een grote leegte. Het schilderij La Folie des Rues van Karel Appel, dat er tot voor kort hing, is op de plek zelf ingepakt in verband met de verbouwing en renovatie van de REC.

foto Karel Appel bij de onthulling in 1997

Zestien jaar geleden, om precies te zijn op 30 september 1997, kwam de meester zelf naar de Faculteit Economie & Bedrijfskunde (FEB) om zijn schilderij te onthullen. Je kunt rustig zeggen dat kunstschilder Karel Appel (1921-2006) met het vier bij veertien meter metende schilderij moest leuren voordat het bij de UvA terecht kwam. Folia deed verslag van de onthulling en wist te melden dat eerst het Stedelijk Museum het schilderij niet wilde hebben wegens de omvang. Daarna ging het naar Den Haag om te worden opgehangen in het nieuwe stadhuis, maar ook daar was het te groot. Bovendien was de architect van het nieuwe Haagse stadhuis, Richard Meier, niet blij met het vooruitzicht een enorme Karel Appel aan de wand te zien hangen. Vervolgens zou het naar de Parijse Opéra gaan, maar ook daarvoor was het te groot.

Toen kwam de UvA in het vizier. In de nieuwe FEB was nog een wandje vrij en had men kennelijk een centje over. Toenmalig collegevoorzitter en kunstpaus Kareljan Gevers was er verrukt van. En zo kwam La Folie des Rues naar de UvA.

Het exacte bedrag waarvoor het schilderij was aangekocht werd niet bekendgemaakt. ‘Maar het schilderij is verzekerd voor één miljoen gulden,’ aldus Folia. Wel werd bekendgemaakt dat het aankoopbedrag gebaseerd was ‘op de kosten die de kunstenaar had moeten maken om het schilderij tussen 1989 en 1997 te bewaren’.

APPEL 02 Het schilderij voor het inpakken

Appel maakte het schilderij – vertaling: ‘de gekte van de straten’ – ter gelegenheid van de tweehonderdste verjaardag van de Franse revolutie. Appel was juist daarom zo blij dat het schilderij naar de UvA kwam omdat hij een overeenkomst zag tussen de op het doek afgebeelde revolutie en de opstandige, vrijzinnige geest van de UvA. 

Als de verbouwing van de REC achter de rug is, wordt het doek weer uitgepakt.