Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
actueel

Oud-UvA-student lanceert glossy

Vera Lentjes,
20 maart 2013 - 16:11
Betreft
Deel op
In tijden van crisis en teruglopende oplages durft oud-studente literatuurwetenschap Milou Verbeke (24) het aan een nieuw magazine te lanceren: F.A.L.L. Magazine. Het blad combineert kunst en literatuur met mode en lifestyle. Die vier pijlers dichter bij elkaar brengen, daar gelooft Verbeke in.

De lancering van het blad vond eind vorige maand plaats in fotografiemuseum FOAM. Presentatrice Lauren Verster reikte het eerste nummer uit aan hoofdredacteur Milou Verbeke, onder luid applaus van vele literatuur-, kunst- en modeliefhebbers als Hannah Bervoets, Anna Drijver, Mariana Verkerk en Frank Hoen. Het tijdschrift verschijnt zes keer per jaar en symboliseert, volgens Verbeke, de fases van het leven. De eerste editie heeft als thema 'First Glance’. Samen met een vaste redactie, bestaande uit oud-UvA-studente Sabine de Graaf (creative director), oud-Amfi-studente Mirjam de Ruiter (fashion-director), Sophie Gerritsen (art-director) en oud-HvA-studente Jikke Meuwissen (production manager), maakt Verbeke zes keer per jaar een editie van F.A.L.L. Magazine.

Oppervlakkig
Het idee voor F.A.L.L. Magazine komt voort uit de wens van Milou Verbeke om kunst en literatuur toegankelijker te maken voor het grote publiek. Naast haar kennis van literatuur, was Verbeke ook al enige tijd bekend met de modewereld door haar blog 'thewordsaboutfashion.com'. Het schrijven beviel haar goed, maar de commercie van de ‘bloggerswereld’ minder. Verbeke: ‘Je wordt uitgenodigd voor feestjes en lanceringen, maar het is heel oppervlakkig, en het draait allemaal om geld. En dat terwijl er zo veel mooie dingen gemaakt worden. Ik wil laten zien dat kunst en literatuur heel goed samengaan met mode, reizen en eten.’

Naast meer laagdrempelige kunst wil Verbeke starters in de culturele sector aanmoedigen. Met de ‘Sharing Your Talent Competion’ maken zij kans op een publicatie in toekomstige edities. ‘Echt onbekend nieuw talent verkoopt niet, maar iedereen moet ergens beginnen en daar willen wij ruimte voor maken.’

Op dit moment biedt F.A.L.L. ruimte voor publicatie, maar in de toekomst zou Verbeke van ‘Sharing Your Talent’ graag een stichting maken die talent financieel ondersteunt. Ondanks de goede verkoopcijfers van het eerste magazine krijgen kunstenaars nu nog slechts een kleine vergoeding voor hun bijdragen. ‘Helaas kan ik mensen nog geen vetpot bieden, maar ze werken in ieder geval niet voor niets.’

   Struikelblok
Het grootste struikelblok voor het oprichten van een tijdschrift vormt volgens Verbeke de financiën. ‘Je weet van tevoren dat het moeilijk gaat zijn en dat je op momenten alleen maar een boterham met kaas kan eten, maar ik heb er absoluut geen spijt van.’ De bank verschafte Verbeke krediet om haar bedrijf te starten. Nu is het een kwestie van adverteerders vinden. ‘ Zonder gesponsorde inhoud kan een magazine niet bestaan, maar wij gaan alleen in zee met bedrijven met een mooi verhaal, zoals het apothekersmerk Kiehl’s. Daarbij proberen we er een eigen draai aan te geven. In het volgende nummer gaan we met beautyproducten kunstwerken maken.’

Het starten van F.A.L.L. Magazine was een behoorlijke sprong in het diepen voor Verbeke. Ze stopte met haar studie, legde zich een halfjaar volledig toe op het schrijven van een bedrijfsplan en houdt zich nu fulltime bezig met het samenstellen van het magazine. Daarnaast ligt er een hele berg toekomstplannen op de plank. ‘Natuurlijk vond ik het eng, maar ik ben gelukkig geboren met de instelling: gewoon doen. Ik zie wel wanneer het fout gaat. Als het niet lukt, so be it. Dan kan ik mezelf in ieder geval niet kwalijk nemen dat ik het niet heb gedurfd. Maar het gaat lukken. Ik geloof heilig in dit concept.’

De eerste editie van F.A.L.L. magazine is hier te verkrijgen.
Lees meer over