Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Mats van Soolingen
actueel

Studentenraden vragen in open brief om 5.000 extra woningen per jaar

Henk Strikkers,
15 maart 2018 - 15:56

In een open brief aan de politieke partijen in Amsterdam vragen zes studentenraden van de UvA, Asva studentenunie, een aantal jongerenpartijen en medezeggenschappers van HvA en VU haast bij het bouwen van extra studentenwoningen. ‘Wij zijn het zat!’

‘Het tekort aan betaalbare studentenhuisvesting vormt voor de studenten van de Amsterdamse instellingen voor hoger onderwijs een gigantisch probleem: het wonen in kasten of huurprijzen van 800 euro of meer wordt steeds normaler.’ Zo opent de brandbrief die de studenten vandaag aan alle Amsterdamse afdelingen van politieke partijen sturen.

Ze willen daarom dat de gemeente ieder jaar 5.000 extra studentenwoningen bouwt. De 2.000 per jaar die de meeste partijen in hun verkiezingsprogramma beloven zijn volgens hen niet genoeg. ‘Dit betekent dat het huidige tekort, dat door de LSVb [Landelijke Studentenvakbond, red.] op 12.000 woningen wordt geschat, pas in 2038 weggewerkt zal zijn,’ schrijven ze.

Niet-nagekomen beloftes

De studentenorganisaties vinden dat er nu eens echt iets moet gebeuren, want ‘beloftes over het bouwen van studentenwoningen’ hebben volgens hen een geschiedenis ‘waarin zij vaak niet worden nagekomen.’

Roeland Voorbergen, lid van de studentenraad van de Faculteit der Geesteswetenschappen is één van de initiatiefnemers van de brief. ‘Het wordt tijd dat in de stopera doordringt hoe groot de kamernood in de rest van de stad is,’ zegt hij. ‘Jaag de student niet de stad uit!’

Lees hier de open brief van de studentenorganisaties.

Lees morgen op Folia wat de gemeente Amsterdam de afgelopen vier jaar heeft gedaan om het kamertekort aan te pakken.