Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: F-site
actueel

Zij willen meer vrouwen in de geschiedenisboeken

Hannah Hamans,
30 november 2017 - 10:16

Drie oud-UvA-studenten willen dat het geschiedenisonderwijs op scholen verandert. Ze richtten F-site op: een online educatieplatform om vrouwen in de geschiedenis te belichten. ‘Er ontbreken vrouwelijke voorbeelden.’

‘Als je een geschiedenismethode openslaat zie je meteen wat er mis is,’ zegt Mark Bergsma, een van de oprichters van F-site, het online educatieplatform voor de middelbare school met lesmateriaal over vrouwen in de geschiedenis. De F staat voor feminisme. ‘Vrouwen worden in de geschiedenis beschreven als “de vrouw van” of “de zus van”. Ze zijn aan mannen gelinkt, en nooit autonoom.’

Samen met twee andere oud-UvA-studenten, Agnes Cremers en Alice Sougir, houdt hij een crowdfundingsactie voor F-site. Subsidie voor het lesmateriaal komt van de Wilhelmina Drucker Fundatie, maar er is nog geld nodig voor de website. ‘Een website bouwen is heel duur,’ aldus Bergsma. Maandag behaalden ze het streefbedrag: 7.500 euro. Al het overige geld wordt gebruikt om de site nog verder te verbeteren.

Stereotypering

‘Op de middelbare school kom je voor het eerst in aanraking met geschiedenis. En dan ontbreken er vrouwelijke voorbeelden. Terwijl er genoeg vrouwen zijn die een belangrijke rol in de geschiedenis hebben vervuld. Door stereotypering zijn ze uit de geschiedenis geschreven, zoals bijvoorbeeld verzetsstrijder Jacoba van Tongeren. Zij heeft super veel mensen gered in de Tweede Wereldoorlog, maar we leren niet over haar.’ Bergsma kan zo nog meer vrouwen opnoemen: ‘Bijvoorbeeld de heldin van Indonesië: Raden Adjeng Kartini of Elisabeth Samson of Frieda Belinfante.’

‘Vrouwen worden in de geschiedenis beschreven als “de vrouw van” of “de zus van”, nooit autonoom’

Op de middelbare school zijn de geschiedenislessen in tien tijdvakken verdeeld. ‘Ieder tijdvak hebben we aangevuld met materiaal dat over vrouwen gaat. Het moet een meer evenwichtig beeld van de geschiedenis gegeven.’ Het lesmateriaal is gratis toegankelijk voor docenten en bestaat uit bronmateriaal en opdrachten waarmee de leerlingen aan de slag kunnen. Ook is erop gelet dat dit lesmateriaal divers is. ‘Het is een gezamenlijke geschiedenis, dus ook die van de voormalige koloniën.’

Evenwichtig beeld 

Hoe vinden de oud-UvA studenten het geschiedeniscurriculum aan de UvA? Bersgma: ‘Geschiedenis aan de UvA is eurocentrisch. Ook vrouwen werden niet op de juiste manier gerepresenteerd, maar dat is nu wel aan het veranderen.’

 

Ze hebben ook contact gehad met de lerarenopleiding geschiedenis aan de HvA. ‘We hebben lesmodules met de studenten doorgenomen,’ zegt Bergsma. ‘Het is belangrijk dat juist de nieuwe generatie docenten een evenwichtig beeld van de geschiedenis gaan doorgeven.’ De reacties van docenten zijn positief. ‘Door alle media-aandacht krijgen we mails van docenten dat ze het een goed initiatief vinden.’