Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Daniël Rommens
actueel

‘Virtual reality maakt winkels en webshops aantrekkelijker’

Carlijn Schepers,
15 november 2017 - 13:30

Volgende maand reikt de HvA de Research Awards uit voor het beste onderzoek van de hogeschool. Wij spreken deze week elke dag met de genomineerden. Vandaag Anne Moes met haar onderzoek de Aantrekkingskracht van de fysieke winkel.

Onderzoek De online aantrekkingskracht van de fysieke winkel

 

Wat is er onderzocht? Of virtual-realitybeelden van een echte winkel de beoordeling van de webshop, zowel als van de winkel zelf, positief kunnen beïnvloeden.

 

We spraken met: Anne Moes (30), sinds drie jaar onderzoeker bij het lectoraat crossmedia en docent Fashion in Retail & Marketing aan het Amsterdam Fashion Institute (Amfi).

 

‘We testten drie manieren van het online overbrengen van een winkelbeleving: met een foto van de winkel, met een 360 graden-beeld waarin je kunt rondkijken zoals in Google Streetview en met een virtual-realitybeeld, waardoor het lijkt alsof je echt in de winkel staat. Zo ontdekten we dat het virtual-realitybeeld positieve effecten heeft op de beoordeling van de online winkel én van de fysieke winkel. De proefpersonen zouden de webshop en de winkel er bovendien sneller door bezoeken.

‘Als je een VR-bril in de winkel opzet en kunt zien welke reis de producten hebben afgelegd, ga je misschien tevredener naar huis of koop je meer’

Het was leuk om te zien dat vrijwel al onze voorspellingen uitkwamen. Ook is het goed nieuws voor retailers, want zij zijn de grootste groep ondernemers die geld steken in virtual reality. Voor hen is het fijn te weten dat het ze ook daadwerkelijk kan helpen. Misschien is mijn onderzoek daarom ook wel uitgekozen voor de Research Awards; het draagt bij aan de oplossing van een maatschappelijk probleem. Retailers hebben het namelijk vrij moeilijk. Ze hebben veel last van concurrentie van elkaar en online verkoop, en er is veel leegstand. Dit onderzoek kan de basis zijn voor een advies aan hen. Ook kunnen we voorbeelden uit dit onderzoek gebruiken in onderwijs en past het onderwerp goed bij de faculteit.

 

We hebben ook onderzocht waarom virtual reality zo goed werkt om mensen positiever te maken over de webshop en de fysieke winkel. Door de entertainmentfactor – het is leuk om een winkel te bekijken door een virtual-realitybril – en doordat het een nieuwe technologie is.

 

Dit onderzoek is nu afgerond, maar ik ben alweer in gesprek met winkelketen America Today, waarbij we dit ook hebben onderzocht. We zouden het experiment bijvoorbeeld kunnen herhalen en kunnen meten of het ook echt leidt tot ander gedrag van consumenten. Of we zouden kunnen onderzoeken of virtual reality de ervaring in de winkel kan verbeteren. Als je zo’n bril in de winkel zelf opzet en bijvoorbeeld kunt zien welke reis de producten hebben afgelegd, ga je misschien tevredener weer naar huis of koop je meer. Het onderwerp is in ieder geval nog lang niet volledig verkend.’

Lees meer over