Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Bob Bronshoff
actueel

‘De HvA gaat te veel uit van gemiddelde student’

Altan Erdogan,
7 november 2017 - 09:42

Het onderwijs op de HvA gaat nog te veel uit van een doorsnee student die goed scoort. Studenten komen in de problemen als ze uit de pas lopen door bijvoorbeeld zorgtaken naast hun studie, mentale en fysieke problemen of religieuze verplichtingen. Dat staat in een inventarisatie die het Platform Inclusie aan de HvA heeft uitgevoerd.

De afgelopen maanden heeft het platform Inclusie gesprekken gevoerd met studenten, docenten, medewerkers en het bestuur. Het doel was om uit te vinden waar studenten obstakels tegenkomen en hoe de HvA een ‘open en veilige gemeenschap’ voor iedereen kan worden.


Het is duidelijk dat er op dat vlak volgens de samenstellers van het rapport nog veel kan worden verbeterd. Zo gaan docenten, soms door een gebrek aan kennis over verschillende opvattingen en achtergronden, vaak uit van een uniforme groep studenten. Er is een hang naar om ‘iedereen gelijk te behandelen’, concludeert het platform.

 

Een Joodse student zegt: ‘Bijna elk jaar valt Pesach in de toetsweek. Voor mij is het ondenkbaar op deze feestdag een tentamen te maken. Elk jaar moet ik uitleggen waarom deze feestdag voor mij belangrijk is.’ De oplossing heeft hij ook: ‘Geef vanuit een open vizier iedereen desnoods twee snipperdagen die je in kan zetten.’

‘Ik heb juist voor de HvA gekozen omdat het zo’n gemengde onderwijsomgeving is’

Diverse groep studenten
Veel ondervraagde studenten (anoniem in het rapport opgevoerd) lieten wel weten dat ze divers samengestelde groepen waarderen. De meesten vinden dat het bij beroepsontwikkeling hoort; het leren omgaan met verschillen.


Een student in het rapport: ‘In Baarn was ik altijd de enige leerling met een niet-Nederlandse islamitische achtergrond. Ik heb juist voor de HvA gekozen omdat het zo’n gemengde onderwijsomgeving is. Ik ga bijvoorbeeld in gesprek met iemand die bang is voor de komst van vluchtelingen. Ik luister naar de bezwaren van mijn medestudent, ik vertel dat ook een vluchteling ben en vertel mijn verhaal. Zo kunnen we van elkaar leren door naar elkaar te luisteren.’


Daar is moed voor nodig, ook bij docenten. Die zouden meer moeten durven ingrijpen als ze merken dat een student opmerkingen of het gedrag van anderen niet prettig vindt. Een student: ‘In onze klas werden door medestudenten best heftige uitspraken gedaan over moslims, terwijl er moslims in de klas zitten. Aan de docent werd gevraagd daar een klassikaal gesprek over te voeren. Dat vond de docent echter niet haar taak.’

‘Er is op allerlei niveaus de neiging om moeilijke onderwerpen uit de weg te gaan door alles glad te strijken’

Taboes
Ook zouden docenten vaker maatschappelijke thema’s moeten bespreken die onder studenten leven. Taboes zoals religieuze tegenstellingen, seksuele diversiteit en schaamte over allerlei problemen worden vermeden. ‘Er is op allerlei niveaus de neiging om moeilijke onderwerpen uit de weg te gaan door alles glad te strijken.’ Een voorbeeld daarvan staat in het rapport: het weghalen van Folia bij verschillende HvA-faculteiten in maart 2016 ‘omdat gedacht werd dat het aanstootgevend zou zijn’.


Het platform heeft zich niet alleen gericht op culturele en etnische diversiteit. Ook zaken als functiebeperking, seksuele oriëntatie en politieke achtergronden zijn onderzocht.

Het platform wijst ook op de grootte van de HvA, waardoor studenten geen binding hebben met de instelling, en ze zich af en toe verloren voelen. Studenten zeggen dat ze soms van het kastje naar de muur worden gestuurd als ze een probleem hebben. ‘Docenten, studieloopbaanbegeleiders en studentendecanen, maar ook managers durven soms geen verantwoordelijkheid te nemen.’ Vooral eerstejaars studenten weten daardoor niet bij wie ze terecht kunnen.

‘Docenten, studieloopbaanbegeleiders en studentendecanen, maar ook managers durven soms geen verantwoordelijkheid te nemen’

Een andere student: ‘Ik lijd aan depressies en PTSS… Ik paste niet in het plaatje van de ideale student en kreeg weinig tot geen begeleiding op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg. Het lijkt wel of mijn klachten erger werden omdat ik me niet thuis voel op de HvA.’ Studenten met een ‘functiebeperking’ worden specifiek genoemd als groep die onvoldoende begeleiding krijgt van de hogeschool.


Dinsdagmiddag organiseert de HvA een werkconferentie over het rapport met als doel concrete acties te verzinnen om de situatie aan de hogeschool te verbeteren. Decanen, studenten, docenten en beleidsmedewerkers zijn uitgenodigd om mee te praten.


Het platform zelf komt ook met enkele aanbevelingen zoals meer aandacht voor diversiteit bij de werving en selectie van nieuwe medewerkers. Docenten, opleidingsmanagers en examencommissie zouden meer rekening moeten houden met verschillen tussen individuele studenten, en zich minder moeten vastklampen aan de regels.

 

De Werkconferentie Diversiteit en Inclusie vindt vanmiddag vanaf 13 uur plaats in Floor. Je kunt de conferentie hieronder live meekijken.