Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Carlijn Schepers
actueel

Deze HvA'ers runnen een week lang een vliegmaatschappij

Carlijn Schepers,
6 september 2017 - 16:05

De vierdejaars van de HvA-opleiding Aviation beginnen deze eerste studieweek niet met colleges maar met de Aviation Game Week. Door middel van een spel simuleren ze de echte luchtvaartwereld. ‘Het is een leuke manier van leren wat er komt kijken bij het runnen van een airline.’

Er zijn bordjes met ‘Arrivals’ en ‘Departures’, echte vliegtuigstoelen, onderdelen van vliegtuigmotoren en vitrines met modelvliegtuigjes. En sinds deze week zijn er ook 24 vliegmaatschappijen neergestreken op de tweede verdieping van de Leeuwenburg: de locatie van de HvA-opleiding Aviation. GreenWings, FutuAir, Zoom, Hybrid, Kost Air en opvallend veel maatschappijen met de kleur blauw: Fly Blue, AviBlue, Blue Sky… Nog nooit van gehoord? Dat kan kloppen. 210 vierdejaars van de opleiding Aviation runnen deze week zelfbedachte vliegmaatschappijen in het kader van de Aviation Game Week.

Salar (22) is er maar druk mee. Hij is CEO van AviBlue (met als slogan ‘We fly for you’). De prijzen voor de bestemmingen moeten nog worden vastgelegd, hij moet nog een column schrijven en hij heeft zojuist met zijn team presentaties gegeven over innovatie, duurzaamheid en nieuwe businessmodellen. Maar hij heeft wel even tijd voor een interviewtje op een van de drie vliegtuigstoelen die onderdeel zijn van de ‘headquarters’ van AviBlue. ‘Die statafel hebben we vandaag geregeld. De bloemen erop heb ik stiekem uit de kantine gehaald. Maar ik breng ze wel weer terug hoor!’

Alles wat de studenten doen wordt in de gaten gehouden en extra moeite doen voor het uiterlijk van je hoofdkantoor kan net wat extra punten opleveren. De Aviation Game Week wordt georganiseerd door Up in the Sky, een website met luchtvaartnieuws. De luchtvaartmaatschappijen zijn ingedeeld in vier universums van zes groepjes. Elke dag is er een ranking en kunnen de studenten zien of ze het goed doen. Er zijn een aantal vaste factoren, zoals de vliegbestemmingen, maar de studenten moeten verder alles zelf regelen. Met welk vliegtuig, hoe vaak en voor welke prijs ze vliegen. Wie aan het einde van de dag het meeste winst heeft gemaakt, komt op 1. En aan het einde van de week wint van elk universum één groepje een – nog geheime – prijs.

Foto: Carlijn Schepers
Salar (tweede van rechts) bespreekt de prijzen met zijn team

Ludieke acties
De studenten leren deze week ook omgaan met de media, vertelt Sander Schellinger, mede-oprichter van Up in the Sky. ‘Elk universum heeft een eigen website, die er precies zo uitziet als de onze. Alleen met een grote disclaimer erboven dat de berichten fictief zijn natuurlijk.’ De studenten schrijven over of hun bedrijf vooruitgang boekt, de samenwerkingen die ze met elkaar aangaan of een reactie op een zogenaamde pilotenstaking. Ook als groepjes ludieke acties bedenken komt dat op de site. Zo maakten de studenten van CityZen foto’s in yogaposes op kantoren van andere maatschappijen toen iedereen naar huis was en deelden ze zogenaamd gratis vliegtickets uit bij concurrenten.

‘Er is sprake van kartelvorming. De andere groepjes hebben gezamenlijk afgesproken ons de laagste punten te geven’

Ze noemden hun bedrijf niet voor niets CityZen. ‘Wij willen het comfort terugbrengen in vliegen,’ zegt Martijn (21), trots als een echte CEO. ‘Stoelen worden steeds krapper, mensen moeten langer wachten. Wij willen dat vliegen weer relaxt wordt en spelen daarmee in op een verwachte trend in de toekomst.’ Martijn vindt de week een leuke start van het vierde studiejaar. ‘Het is eens iets anders dan normale colleges. Het is een nieuwe manier van leren en maakt iedereen weer scherp.’ Dat is precies het idee achter de deze week, vertelt opleidingsmanager van Aviation Geert Boosten. ‘We willen de studenten die in het derde jaar op stage zijn geweest weer welkom heten op school en enthousiasmeren voor hun laatste jaar. Maar het bereidt de studenten ook voor op hun rol als young professional, waarin ze niet passief onderwijs consumeren, maar een actieve houding aannemen.’

Competitief

Hoewel de studenten nog niet weten wat ze kunnen winnen, zijn ze wel competitief. ‘Dat is het leukste aan deze week,’ zegt Salar. ‘Zo heb ik gisteren met zes CEO’s onderhandeld met de regering, gespeeld door een van onze docenten, en gezorgd voor tien procent korting op onze landing fee. We staan nu op de tweede plek in ons universum, maar we zitten dicht op de koploper.’

Het mag dan een spel zijn, de Aviation Game Week wordt wel degelijk serieus genomen. Bij het kantoortje van Up in the Sky kloppen twee studenten aan de deur. Ze willen een misstand in de sector aan de kaak stellen. ‘Er is sprake van kartelvorming. De andere groepjes hebben gezamenlijk afgesproken ons de laagste punten te geven.’ Ze zullen het in overweging nemen. ‘We weten eigenlijk wel hoe het komt,’ vertelt haar groepsgenoot even later zachtjes. ‘Gisteren heeft onze CEO een slim trucje uitgehaald bij de onderhandelingen, dus het is denk ik een wraakactie.’ In het echte leven zal het niet veel anders gaan.

Lees meer over