Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Team Spirit
actueel

HvA’ers leren van tegenslag bij tegenwind

Joris Macklon,
30 augustus 2017 - 11:45

Vooraf gingen ze voor de winst, de techniekstudenten van de HvA die afgelopen week in Den Helder met hun ‘tegenwindauto’ meededen aan Racing Aeolus. Ze eindigden als vijfde. Léon Plomp, leider van Team Spirit, legt uit wat er misging en wat er volgend jaar beter kan.

Op het parcours van 500 meter op een dijk bij Den Helder namen de HvA’ers (studenten van de opleiding Engineering, Design & Innovation) het met de NeoVenteV3-auto in de jaarlijkse race op tegen zeven internationale studententeams.  Op elk tegenwindauto zit een grote rotor die wind opvangt. Deze windenergie wordt vervolgens omgezet in bewegingsenergie, waardoor de achteras van het voertuig in beweging komt. Het team dat op de meest efficiënte wijze de tegenwind omzette in bewegingsenergie, won de race. Team HvA haalde bij meerdere races een gemiddeld rendement van 50,16 procent. De winnaars uit Canada kwamen flink hoger uit, met maar liefst 98,76 procent.

Léon Plomp: ‘We hadden niet genoeg tijd om vóór de race aan de auto te sleutelen.’

Teamleider Léon Plomp, zijn jullie heel erg teleurgesteld?

‘Dat valt mee. We merkten al tijdens de voorbereiding dat het een zware opgave zou worden om te winnen. We hadden naar ons idee niet genoeg tijd meer vóór de race om aan de auto te sleutelen.’

 

Jullie hadden ook nog een grote aanpassing aan het voertuig bedacht?

‘Klopt, we hebben een tweede versnellingsbak in de auto gebouwd. Hierdoor zou het ontkoppelen en schakelen sneller moeten zijn gegaan dan vorig jaar, toen de auto maar één versnellingsbak had. Er was jammer genoeg te weinig wind op de wedstrijddag. Zodra je schakelt, verlies je snelheid. Als er dan niet genoeg tegenwind is, heeft zo’n hogere versnelling weinig nut. We hadden dus uiteindelijk niet veel aan die tweede versnellingsbak.’

Foto: Team Spirit
‘Het is al heel tof om techniekstudenten uit andere landen te ontmoeten’

Wat moet er nog meer beter volgend jaar?

‘De rotorbladen. We hadden nieuwe rotorbladen ontworpen, maar omdat de 3D-prints daarvan door technische problemen in de productie te laat binnenkwamen, konden we ze niet nabewerken. Het is niet gelukt ze op de auto te bevestigen. Maar ze liggen alvast klaar voor volgend jaar.’

 

Want dan doen jullie weer mee?

‘Met een ander team, maar die mogen we wel advies geven als ze in 2018 met de auto aan de slag gaan. Hoewel een goed resultaat mooi is, is de uitslag uiteindelijk niet het belangrijkste. Het is alleen al heel tof om techniekstudenten uit andere landen te ontmoeten, en te leren van wat zij allemaal hadden gedaan aan hun voertuigen.’