Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Eva Hofman
actueel

Zomerschool Talen en Cultuur: ‘Dit is geen school, dit is de universiteit’

Eva Hofman,
17 augustus 2017 - 14:31

Veertig scholieren uit vwo 4, 5 en 6 en zo’n tien (aankomend) studenten doen deze week op proef een taalstudie aan de UvA tijdens de Zomerschool Talen en Cultuur. Deelnemers krijgen hoorcolleges, ontdekken Amsterdam en proeven aan een nieuwe taal. Zoals gebarentaal: ‘Ik was al lang blij dat ik een keer wat kon horen!’

Als de eerste hey yeah yeah van het nummer What’s Up door de collegezaal galmt, klinkt van verschillende kanten een lach van herkenning. Zojuist heeft docent John Ashley Burgoyne van de opleiding Muziekwetenschap een lijstje laten zien van de meest catchy popliedjes van Nederland. Op één staat (‘helaas,’ zegt Burgoyne) Wannabe, van de Spice Girls. Een andere winnaar is Message in a Bottle, van The Police. De centrale vraag dit college: wat maakt die liedjes zo catchy?

 

Het is een vraag die aanslaat bij het publiek van de Zomerschool Talen en Cultuur van dit jaar, georganiseerd door de Faculteit der Geesteswetenschappen (FGw) aan de UvA. Een werkweek lang volgen de scholieren uit VWO 4, 5 en 6 en ongeveer tien (aankomend) studenten op proef een taalstudie in het P.C. Hoofthuis. Naast lessen taalverwerving in een door hen vooraf gekozen taal krijgen de scholieren hoorcolleges van verschillende disciplines van de FGw, zoals muziekwetenschap. Ook gaan ze op excursie door Amsterdam.

‘Eén jongen reist zelfs elke dag vanuit Zeeland op en neer’

De werkgroepen taalvaardigheid – elke dag twee uur – worden gegeven door UvA-docenten en medewerkers van buitenaf. Om de zomerschool voor scholieren toegankelijk te houden, wordt de prijs zo laag mogelijk gehouden: 95 euro voor een week college. Organisator Rosanne Alderliefste: ‘Door dit lage deelnemersgeld is het budget van de zomerschool niet hoog, maar de docenten vinden het superleuk om bij te dragen door scholieren een kijkje te geven in hun vakgebied.’

 

Voor dat kijkje komen de meeste deelnemers ook. Hoeveel van hen daadwerkelijk de komende paar jaar in de collegebanken van een talenstudie te vinden zullen zijn, durft Alderliefste niet te zeggen.

 

Toegankelijke colleges 

Enthousiast zijn de studenten in ieder geval. Toegegeven, het college Hooked on music duurt maar één uur in plaats van de gebruikelijke twee. En nee, heel diep gaat het niet in op wetenschappelijke termen en statistiek van muziekwetenschap. Daarnaast is het onderwerp popmuziek wel heel toegankelijk. Maar toch is de leergierigheid van sommige deelnemers bewonderenswaardig. ‘Het is een heel aandachtige groep studenten,’ beaamt docent Burgoyne na afloop van de les.

 

Dat moet ook wel, zegt Alderliefste. Deze groep scholieren komt uit alle uithoeken naar Amsterdam om te studeren. ‘Dan ben je ontzettend gemotiveerd, als je in je zomervakantie colleges wil volgen. Ze hebben de hele week een vol dagprogramma, maar niemand gaat eerder naar huis. Eén jongen reist zelfs elke dag vanuit Zeeland op en neer.’

‘Je zoekt zelf uit wat je wil leren. De colleges zijn ook wel een stuk interessanter dan lessen op de middelbare school’

Zuchtend bij Arabisch 

‘Gisteren gingen we naar Artis,’ vertelt een scholier tijdens een les Frans in, jawel, bijna vloeiend Frans. ‘Het was leuk maar de leraar vertelde… veel.’ Docente Rebecca van Raamsdonk knikt haar bemoedigend toe. De scholieren in haar klasje zitten met één uitzondering in klas 4 of 5 van het VWO en hebben dus al zo’n 4 jaar Frans gehad. Genoeg om antwoord te kunnen geven op de open vraag die op het bord staat uitgeschreven. ‘Que’est-ce que vous avez fait hier?’ Ofwel: wat hebben jullie gisteren gedaan? 

 

Anders gaat het bij Arabisch, waar geen van de vijf aanwezigen een Arabische achtergrond heeft. Met veel moeite worden vooraf ingestudeerde zinnetjes als ‘waar kom je vandaan,’ uitgesproken. Als docente Arwen van der Burg begint over de dubbele ontkenning, valt een student zuchtend over zijn bureau. Dat een andere student zegt moeite te hebben met direct antwoorden, begrijpt Van der Burg wel. ‘Je moet ook lief zijn voor jezelf.’

 

‘Dit is geen school, maar de universiteit’

Echt als school voelt de cursus niet, zegt Nynke Warmerdam (15) die voor Russisch heeft gekozen. ‘Je zoekt zelf uit wat je wil leren. De colleges zijn ook wel een stuk interessanter dan lessen op de middelbare school.’ Van der Burg heeft dat eerder van haar scholieren gehoord. ‘Vorig jaar vroeg ik ze waarom ze nou naar school wilden in de vakantie. Toen waren ze resoluut. Dit is geen school, zeiden ze: dit is de universiteit.’

 

Hasse Leemans (16) twijfelt nog tussen de opleidingen Engels en Nederlandse gebarentaal. Samen met vriendin Mara Marsman (15), die ze deze week heeft leren kennen, kijkt ze op een computer filmpjes waarin verschillende gebaren worden voorgedaan. Dat de cursus zelf ook in gebarentaal wordt gegeven, vindt ze vrij intensief. De dames waren dan ook blij dat ze vandaag in plaats van een werkgroep een college kregen. Mara: ‘Ik was al lang blij dat ik een keer wat kon horen!’