Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Daniël Rommens
actueel

HvA en UvA openen duurzame logistieke hub

Daniël Rommens,
27 juni 2017 - 13:25

Zeventig rondjes om de aarde. Dat is de afstand die de leveranciers van de HvA en de UvA per jaar afleggen om te zorgen dat jij achter een computer kunt studeren, kunt printen en tussendoor ook nog een kopje koffie kunt nemen. De UvA en de HvA starten vandaag een logistieke hub, om hun tachtig gebouwen op een slimmere en duurzame manier te bevoorraden.

Vlak naast de snelweg aan de rand van de stad, openden de HvA en de UvA een zogenoemde logistieke hub. Daar leveren de grootste leveranciers van de onderwijsinstellingen nu hun goederen af, zodat ze niet meer met hun vervuilende busjes en vrachtwagens Amsterdam in hoeven te rijden. Elektrische auto's en fietsen nemen het vervoer vanaf daar over, waardoor het aantal ritten naar de tachtig locaties van de UvA en de HvA afneemt van dertigduizend naar ongeveer 750 per jaar. Op dit moment is men al een pilot begonnen met een aantal grote leveranciers.

Created with Flourish

‘Al die leveringen zorgen ervoor dat stad dichtslibt,’ zegt onderzoeker stadslogistiek Susanne Balm. Vlak nadat ze begon met werken aan de HvA daagde ze Harold Swartjes, directeur van de afdeling facility services, uit om de logistiek te verbeteren en duurzamer te maken. ‘Het leek mij goed dat de instellingen niet alleen onderzoeken, maar ook in de praktijk brengen wat ze zeggen dat er moet gebeuren.’

 

Het resultaat: een onderzoek naar het veranderen van de inkoop van de HvA en de UvA, veel onderhandelingen met de leveranciers over het vervoer van de goederen, een pilot van enkele maanden en vanaf vandaag de officële opening van de logistieke hub. Balm: ‘Het is geweldig om met het onderzoek echt iets te bereiken in de stad.’

 

(De tekst loopt door onder de video)

 

Foto: Daniël Rommens

Luke Mackaay werkte als HvA-student mee aan het onderzoek van Balm. Na het afronden van zijn studie ging hij aan het werk als inkoper bij Facility Services en projectleider van de logistieke hub. ‘In het begin deed ik mijn werk voor de hub tussen de bedrijven door. Een dag per week ongeveer, maar nu besteed ik er de helft van mijn werkweek aan,’ vertelt hij. ‘Als student besefte ik niet hoeveel partijen hierbij betrokken zijn.’

 

Basis
De inkoopafdeling moest pragmatisch te werk gaan om de hub zonder overheidssubsidie op te zetten. De instellingen hebben samen ongeveer achtduizend leveranciers van goederen, waarvan nu alleen nog de grootste meewerken aan de hub. ‘Je kunt niet vanuit idealisme zeggen dat je in een keer de hele stad wil aanpakken,’ weet Mackaay. ‘We zijn begonnen met een basis.’

 

Nu de hub officieel geopend is, gaat de inkoopafdeling alle leveranciers proberen te overtuigen mee te doen, maar de projectleiders willen meer. Susanne Balm: ‘We willen niet alleen meer leveranciers, maar ook meer klanten bij de hub gaan betrekken.’ Als het aan haar ligt gaat het vrachtverkeer voor de hele stad straks via de hub.