Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Alexander Evers
actueel

Eco-marathon voor HvA'ers geen succes

Bart Lichtenveldt,
29 mei 2017 - 15:00

Dikke pech voor de HvA-studenten die voor de Shell Eco-marathon in Londen waren. De twee door hen gemaakte duurzame auto’s hebben helaas geen tijden neer kunnen zetten in de race; een viel tientallen meters voor de finish stil en de ander sloeg over de kop.

De Eco-marathon is een jaarlijks door Shell georganiseerde race die niet om snelheid, maar om efficiëntie draait. In twee categorieën worden jonge studenten en engineers aangespoord futuristische voertuigen te ontwerpen die met zo min mogelijk brandstof zo ver mogelijk kunnen komen.

 

In de categorie prototype is dit het pure doel, waarbij de bestuurder dan ook plat ligt om de auto zo gestroomlijnd mogelijk te krijgen. Bij de categorie UrbanConcepts moeten de voertuigen comfortabeler en ruimer opgezet zijn, met laadruimte bijvoorbeeld. Het studententeam van de HvA (bestaande uit tweedejaarsstudenten van de opleiding Engineering, Design and Innovation en de opleiding elektrotechniek) deed aan beide categorieën mee, met respectievelijk de voertuigen H2A en EVA.

Foto: Laurens van Mulukom
Voertuig EVA

‘Het was ontzettend zwaar, maar erg leuk,’ zegt Bas Duteweert (25, student Engineering, Design & Innovation), teamcaptain van Team EVA. EVA was ook de naam van het volledig elektrische voertuig dat de baan op ging, maar de finishlijn net niet haalde. ‘De auto was toch te zwaar en verbruikte daardoor teveel energie,’ legt Duteweert uit. Toen bleek dat de standaardaccu het niet ging redden, werd besloten de grotere accu te gebruiken. Niet veel later reed de auto door een gat in het wegdek, waardoor een van de draagarmen van het voertuig het begaf. ‘We hebben hard ons best gedaan.’

 

De op waterstof rijdende H2A ging het niet veel beter af. Bij een van de pogingen gaf de display niet accuraat aan hoe snel het voertuig ging, waardoor de bestuurder de aankomende U-bocht met een twee keer zo hoge snelheid als gepland benaderde en over de kop sloeg. ‘Dat was wel even schrikken,’ zegt teamcaptain H2A Kars van Gijn (eveneens student Engineering, Design & Innovation). Tijdens de race wordt telefonisch contact gehouden met de bestuurder, waardoor al snel duidelijk werd dat student Dinuja Sellathurai ongedeerd was. ‘Ze zat dan ook met een vijfpuntsgordel vast,’ verklaart Van Gijn, die erbij zegt dat zulke veiligheidsfuncties uitvoerig getest worden alvorens de wagens het parcours  op mogen. ‘Als test wordt de hele wagen van tevoren aan de gordel opgetild.’

Foto: Laurens van Mulukom
Voertuig H2A

Alhoewel de H2A na de crash met wat krassen verder kon rijden, gooide een falende waterstofcel roet in het eten. ‘Dat is dan ook wel het meest complexe onderdeel van het hele voertuig,’ vertelt Van Gijn.

 

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Volgend jaar pakt een team van nieuwe tweedejaarsstudenten Engineering, Design & Innovation de uitdaging weer op en bouwt verder op de machines die al sinds 2011 elk jaar verbeterd worden. Hopelijk lukt het dan wel een tijd neer te zetten. Duteweert: ‘Er ligt een mooie basis. Als er in deze trend doorgezet wordt, moet dat zeker lukken.’

 

De Shell Eco-marathon werd dit jaar gewonnen door Green Team Twente van de Universiteit Twente.