Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Daniël Rommens
actueel

Deze HvA-lectoren doen het het best op Twitter

Carlijn Schepers,
3 mei 2017 - 13:32

Veel HvA-lectoren zitten op Twitter en gebruiken het medium om hun onderzoeken en onderwijsverhalen te delen met hun volgers. Maar wie is de fanatiekste en succesvolste twitterende lector? En welke faculteit wint als het gaat om twitteractiviteit? Het HvA Centre for Market Insights (CMI) zocht het uit.

De actiefste twitteraars zijn met afstand Cees Vervoorn (lector topsport & onderwijs) – met de meeste tweets inclusief retweets en reacties – en Walther Ploos van Amstel (lector city logistiek & e-mobility) – met de meeste zelfgeschreven tweets. Actief zijn op het medium leidt echter niet altijd automatisch tot het meeste succes. Want hoewel Ploos van Amstel wel de meeste mentions heeft op Twitter, is Geert Lovink (lector interactieve media) degene met de meeste volgers en likes. Marije Deutekom-Baart de La Faille (lector kracht van sport) wordt dan weer het meest geretweet.

Het onderzoek naar de twitterende lectoren is uitgevoerd door het Centre for Market Insights (CMI), een initiatief van de opleiding commerciële economie en het lectoraat Digital Commerce. Initiator van het marktonderzoeksbureau en lector Digital Commerce, Jesse Weltevreden, voerde het onderzoek uit samen met junior-onderzoeker Daniëlle de Boer. ‘Het centrum bestaat nog maar iets langer dan een jaar en we wilden laten zien welke tools we in huis hebben. Studenten kunnen namelijk voor hun eigen onderzoek bij ons aankloppen om onze onderzoeksmiddelen en expertise te gebruiken.’

Een van de laatste tweets van Walther Ploos van Amstel. De tekst gaat verder onder de tweet.

Bewegen, Sport en Voeding
De onderzoekers keken ook naar de twitteractiviteit van alle lectoren samen. Zo blijkt uit hun onderzoek dat 70 procent van de HvA-lectoren een Twitteraccount heeft. Van die 70 procent zijn vijf van de zes lectoren ook echt actief op Twitter. Lectoren van de Faculteit Bewegen, Sport & Voeding (FBSV) zijn het actiefst en twitteren het meest, gevolgd door de lectoren van Faculteit Techniek (FT).

Als alle resultaten worden vergeleken dan heeft de Faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie (FDMCI) de meeste volgers (7.063) op Twitter, maar komt FBSV als succesvolst uit de bus. Lectoren van deze faculteit worden in totaal het vaakst genoemd en ze krijgen gemiddeld de meeste retweets en likes. Vooral Vervoorn en Deutekom-Baart De La Faille krikken het succescijfer van de faculteit op.

Een van de laatste tweets van Cees Vervoorn. De tekst gaat verder onder de tweet.

Twittergebruik vergelijken
Het onderzoek is volgens Weltevreden een leuke manier voor lectoren om hun eigen Twittergebruik te zien en te vergelijken met hun collega-lectoren. ‘Je kunt bijvoorbeeld zien of je tweets wel aanslaan. Je wil natuurlijk wel dat ze terechtkomen bij je doelgroep.’ Dat zijn volgens Weltevreden over het algemeen geen studenten – die zitten immers meer op andere socialmediakanalen – maar wel mensen uit de zakelijke wereld of uit hetzelfde vakgebied.

Zelf zit hij ook op Twitter. ‘Ik doe het niet slecht in vergelijking met mijn collega’s, maar ik zit niet in de top, meer in de subtop.’ Het centrum wil met dit onderzoek inzicht geven in het Twittergebruik, niet per se het gebruik ervan stimuleren. ‘Hoewel Twitter wel een laagdrempelig kanaal is om als lector te communiceren over je onderzoek, congressen, publicaties, subsidieaanvragen en dergelijke. Je hebt als lector toch een plicht je kennis te delen met de maatschappij. En dan kun je op Twitter snel vertellen aan de wereld waar je mee bezig bent.’

Hier kun je alle resultaten van het onderzoek naar het twittergebruik van lectoren zien.