Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Directie Voorlichting
actueel

Vak over vluchtelingen wint eerste Create a Course Challenge

Steffi Weber,
11 december 2016 - 12:03

UvA-studenten die geïnteresseerd zijn in de vluchtelingsproblematiek kunnen zich vanaf komende zomer inschrijven voor het vak Contextualizing Refugees. Het vak is bedacht door student geschiedenis en onderwijskunde Linda van Exter en werd vrijdagmiddag uitgeroepen tot winnaar van de eerste UvA Create a Course Challenge, een wedstrijd waarbij studenten hun eigen vak konden verzinnen.

In haar vak wil Van Exter de vluchtelingenproblematiek laten benaderen door deskundigen vanuit diverse disciplines. ‘Er zijn al goede vakken over dit onderwerp maar de discussie wordt daarin vaak maar vanuit één richting gevoerd, bijvoorbeeld vanuit rechten of economie,’ zei Van Exter tijdens haar presentatie vrijdagmiddag in De Brug op Roeterseiland. Van Exter: ‘In dit vak wordt de problematiek vanuit alle kanten behandeld en komen ook de vluchtelingen zelf aan het woord.’

 

‘De winnaar heeft een heel breed, interdisciplinair vak opgezet, maar doordat ze heeft gekozen voor één specifiek onderwerp, namelijk vluchtelingen, wordt het toch concreet,’ vindt jurylid en studentenraadsvoorzitter Alex Tess Rutten. Ook de actualiteit is een pre, zegt Lucy Wenting, directeur van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS), dat de wedstrijd organiseerde. ‘We keken naar interdisciplinariteit, actualiteit en vernieuwing. Wat we ook leuk vonden is dat ze de inburgeringscursus gebruikt als concrete casus die kan worden verbeterd. Zo krijg je een concreet product dat je kunt teruggeven aan de gemeenschap.’

 

Diversiteit en dekolonisatie

De publieksprijs ging naar student sociologie en Engelse literatuur Tugba Öztemir. Haar vak met de titel Diversity, Decoloniality & History Entangled kreeg 38,6 procent van de stemmen van het publiek. Het IIS kreeg in totaal 55 inzendingen en liet 35 daarvan uitwerken tot concrete ideeën. Hieruit werden de beste 12 geselecteerd. Studenten konden vervolgens de top vijf bepalen door online te stemmen. Die vijf werden vrijdagmiddag tijdens de finale gepresenteerd.

 

In de finale stonden verder nog een vak over ondernemerschap, dat studenten beter moest voorbereiden op de arbeidsmarkt, een vak over Creative Leadership en een vak over Human Existential Threats, ofwel gevaren die het voortbestaan van de mensheid bedreigen.