Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Bureau Aperitief
actueel

HvA-studenten maken van filmavond weer een uitje

Laura Cardona,
2 december 2016 - 17:02

Filmavonden organiseren op plekken waar men normaal gesproken niet zo gauw komt. Met deze insteek richtten drie studenten van de HvA-opleiding media, informatie & communicatie FilmPlek op: een initiatief om van films kijken weer een spannend uitje te maken.

Het idee is ontstaan uit een onderzoek dat door Chloé Hameleers (21), Jan van der Molen (21) en Raoul der Weduwen (22) is opgezet als onderdeel van hun specialisatie Media Ondernemerschap. ‘Vanuit onze opleiding is het de bedoeling dat we een eigen onderneming oprichten waarbij ook een bepaalde omzet moet worden gehaald,’ zegt Hameleers.

‘Uit ons onderzoek bleek dat men het naar de bioscoop gaan als uitje te standaard en sfeerloos vindt'

Het onderzoek was voor hen een manier om zich te oriënteren op de behoefte van het publiek. ‘Uit ons onderzoek bleek dat men het naar de bioscoop gaan als uitje te standaard en sfeerloos vindt. Mensen zoeken tegenwoordig toch meer naar ‘echte’ avondjes uit of ze kijken liever Netflix,’ zegt Hameleers. De drie studenten zagen een kans om de filmavond af te stoffen en in een nieuw jasje te steken. 

 

Winter-proof

Alhoewel, de studenten zijn niet de eerste die op dit idee zijn gekomen. Pluk de Nacht doet het bijvoorbeeld ook al. ‘Wij hebben gekeken naar wat er al was en veel van de activiteiten zijn buiten en in de zomer. Wij besloten met een concept te komen dat ook in de winterperiode bestaansrecht heeft,’ zegt Hameleers. De drie studenten onderscheiden zich door de locatie aan te kleden in het thema van de film die er die avond draait. ‘Het moet echt een belevenis worden. Tijdens onze eerste editie in VondelCS hebben we Whiplash laten zien. Voor en na de film klonk er jazzmuziek.

 

Blootgeven 

Samen met haar medestudenten is Hameleers met het concept naar VondelCS gestapt die hen een veilige haven heeft aangeboden om de prille onderneming de tijd te gunnen zich in de eerste edities verder te ontwikkelen. ‘We staan echt nog in de beginnende fase.’ Volgens Hameleers was dat tot nu toe nog het lastigste. ‘Er komt veel meer bij kijken dan ik van tevoren had gedacht. Je hebt aan het begin nog niks: geen budget, geen vast publiek, geen vaste locatie. Je moet jezelf dan bij derde partijen heel erg blootgeven om het toch allemaal voor elkaar te krijgen.’

 

Bloggers en vloggers

De komende edities zal FilmPlek vooral gaan experimenteren met het vinden van de juiste doelgroep. ‘Tijdens de vertoning van Whiplash – wat toch meer een arthouse film is – viel het ons op dat er veel dertigplussers aanwezig waren.’ Voor de volgende editie staat er een commerciële film op de planning. ‘We zullen dan ook gebruik maken van hele andere communicatiekanalen zoals bloggers en vloggers om FilmPlek te promoten. Wij zijn heel benieuwd wat voor publiek daar dan op af zal komen.’

 

Ondertussen staat er al een editie op kunstenaarskolonie Ruigoord gepland en als het aan de studenten ligt zullen ze de film Loft ook in de daadwerkelijke loft laten zien.