Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Laura Cardona
actueel

Masterstudenten dramaturgie krijgen masterclass van Pierre Audi

Laura Cardona,
1 november 2016 - 17:39

Het is maar een kort wandelingetje van zijn geliefde operahuis aan het Waterlooplein naar het Universiteitstheater. De internationaal vermaarde Pierre Audi, directeur van de Nationale Opera, maakte dat tochtje vandaag voor een unieke lezing over mythologie in de opera en een masterclass voor UvA-studenten.

De introductie van Audi loog er niet om. ‘Een wereldwijd gerenommeerd figuur voor de opera’. The New York Times die hem ‘een legende van de internationale cultuursector’ noemde. Terwijl het allemaal nog eens werd aangehaald, waren alle ogen gericht op de kalende honorary fellow die nonchalant rechts voorin de zaal zat. Als honorary fellow Music Theater aan de UvA gaf de Libanees-Franse regisseur naast een lezing ook een masterclass aan dramaturgiestudenten van de UvA.

 

Om het ijs te breken, vraagt Audi het publiek naar een geluidsfragment te luisteren. Het blijkt een montage van het begin van een aantal beroemde opera’s te zijn. ‘De meest vooraanstaande componisten hebben het voor elkaar gekregen om hun opera’s hetzelfde te laten beginnen,’ trapt Audi zijn lezing grappend af. ‘Ze zeggen allemaal luister, er staat iets belangrijks te gebeuren.’

 

De lezing van Audi is bedoeld als een brief naar de jonge theatermakers en componisten. Hij daagt de nieuwe generatie uit om het zintuig en het intellect op nieuwe manieren te prikkelen. ‘In de huidige tijdsgeest zoekt men weinig naar poëtische antwoorden. We consumeren in hoge mate wat sociale media ons laat zien. Dat is giftig.’

‘Ik hoop dat ik de dag zal zien dat er meer durf in opera wordt gestopt’

Audi ziet een centrale rol voor jonge makers om met tradities te breken. De Griekse tragedies zijn door de eeuwen heen een onuitputtelijke bron van inspiratie geweest voor de meest klassieke opera’s. Het heeft er toe geleid dat veel hedendaagse operaproducties volgens hem hardnekkig vasthouden aan tradities. ‘Nostalgie is de doorn in het oog voor vooruitgang. Ik hoop dat ik de dag zal zien dat er meer durf in opera wordt gestopt,’ zegt Audi.  

 

Trillende stemmetjes

Dan is het de beurt aan de dramaturgiestudenten om hun op mythologie gebaseerde operascènes uit te laten voeren operazangers. De trillende stemmetjes verraden de zenuwen terwijl de scenes worden toegelicht door de dramaturgen. Het is natuurlijk wel Pierre Audi die in de zaal zit.

 

Even later is het duidelijk dat Audi even meedogenloos als gepassioneerd kan zijn als het op opera aan komt. ‘Het is een mooi beeld, maar ik snap niet wat jullie met deze scene willen zeggen. Ik miste het dramatische moment,’ zegt Audi vanuit de zaal. Ook de zangers blijven niet ongedeerd. ‘Why are you turning? You can sing to a wall. Everybody will hear you.’

 

Dramaturgiestudent Zee Hartmann accepteerde de kritiek welwillend. ‘Het is geweldig om voor heel even met een regisseur als Pierre Audi te mogen samenwerken en van hem te leren. Al geef ik wel toe dat ik drie keer uit mijn hemd ben gezweet, zo spannend vond ik het.’

 

Na afloop laat Audi weten dat werken met studenten interessant is omdat studenten de neiging hebben om open deuren in te trappen. ‘Ik hoop dat ik hen kan leren dat kleine veranderingen grote effecten hebben.’ Het is typerend voor de man die het zijn persoonlijke missie heeft gemaakt om opera niet als oubolligs te profileren, maar als iets van de toekomst.