Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Daniël Rommens
actueel

‘Je moet dicht bij jezelf blijven, dat is je kracht als student’

Dirk Wolthekker,
1 november 2016 - 07:55

De termijn van de eerste studentassessor van de UvA zit er bijna op. Lianne Schmidt vertrekt per 1 januari en de UvA zoekt een opvolger (m/v). Zeven afscheidsvragen aan Lianne Schmidt, waarmee haar opvolger zijn/haar voordeel kan doen.

Lianne, je vertrekt! Hoe blik je als eerste student-assessor terug?

‘Het was waanzinnig interessant en heel leuk om te doen! Het was natuurlijk een bijzonder jaar om van dichtbij mee te maken, met veel debat, de commissies en bestuurswisselingen. Een jaar geleden begon ik aan iets wat nog niet bestond, met als doel een functie te creëren die betekenisvol en nuttig zou zijn. Ik denk zelf dat dit goed is gelukt en ben blij dat het CvB en de medezeggenschap er ook zo over denken. Daarom blijft de functie bestaan.’

 

Wat heb je het afgelopen jaar als student-assessor toegevoegd aan de bestuurlijke kwaliteit van de UvA?

‘Ik denk dat het een wezenlijk verschil is dat er nu een studentenstem uitgesproken wordt op een plek waar deze niet eerder zo letterlijk gehoord werd: direct bij het College van Bestuur. Besluitvorming en bestuur worden beter door een studentenblik: het netwerk, de kennis en ervaringen die je inbrengt als student is heel belangrijk voor de ontwikkeling van goed beleid. Dat geldt natuurlijk in het bijzonder voor student-gerelateerde dossiers als onderwijsvernieuwing en diversiteit. Maar ook in meer algemene zin is dit waardevol: om juist op bestuurlijk niveau het bewustzijn van het studentenperspectief en het belang van betrokkenheid te verhogen. Op dat gebied heb ik veel positieve veranderingen gezien.’

‘Blijf dicht bij jezelf, stel vragen over alles wat je verwondert, durf kritisch te zijn’

Het klinkt mooi, maar buiten de formele organen zijn er maar weinig studenten die je kennen.

‘Dat begrijp ik. Zelf hoefde ik ook niet zo nodig in de schijnwerper te staan. Wel heb ik het afgelopen jaar veel studenten en medewerkers – binnen en buiten de formele organen – persoonlijk leren kennen door mijn functie. Natuurlijk staat als student het centrale bestuurlijke niveau soms wat ver van je af. Ik vind het daarom zinvoller om me vanuit mijn functie inzetten om te zorgen dat de organen die nog veel dichterbij studenten staan – zoals opleidingscommissies of facultaire studentenraden – een sterkere stem hebben.’

 

Kritiek op de functie blijft dat medezeggenschap en bestuur door elkaar lopen. Dubbele petten dus, vindt ook de minister. Blijft dat niet een risico?

‘Nee, niet als je de functie invult zoals zij is bedoeld. Het is geen vervanging van de medezeggenschap en het is ook geen ‘informele medezeggenschap’, zoals soms wordt gesuggereerd. Mijn betrokkenheid is dus ook nooit een vervanging van de betrokkenheid van de centrale studentenraad. Wel kun je als assessor zorgen dat de medezeggenschap eerder betrokken wordt, goed geïnformeerd is en dat er ook echt iets gebeurt met adviezen. Het afgelopen jaar heb ik daarom juist veel samengewerkt met de studentenraad.’

 

Eerder heb je eens gezegd dat gepassioneerde studenten met politieke idealen beter in de studentenraad kunnen gaan zitten dan student-assessor worden. Denk je daar nog steeds zo over?

‘Daarmee bedoelde ik dat als je een specifiek afgebakend doel voor ogen hebt binnen een bepaald dossier, het studentassessorschap niet altijd de meest passende vorm is om dat te bereiken. Je bent een schakel, geen beleidsmedewerker of medezeggenschap. Als assessor belicht je alle dossiers die langskomen en ben je altijd bezig met wat er breder speelt binnen de UvA. Juist als je die koppeling tussen studenten en bestuur interessant vindt, zou ik studenten zeker aanraden te solliciteren.’

 

Wat heb je persoonlijk opgestoken van het afgelopen jaar?

‘Enorm veel! Als student ben je binnen je studie omringd door mensen met een vergelijkbare interesse en denkwijze. Ik vond het heel leuk om de UvA nu eens op een hele andere manier te leren kennen en te werken met studenten en medewerkers uit andere disciplines. Natuurlijk leer je ook heel veel over ontwikkelingen in het hoger onderwijs. Daarnaast kijk ik nu op een andere manier naar mijn studie; van bijvoorbeeld het debat over diversiteit en dekolonisering heb ik heel veel geleerd wat relevant is voor het veldwerk wat ik komend semester hoop te gaan doen.’

 

Wat voor tips geef je mee aan je opvolger?

‘Blijf dicht bij jezelf, want dat je student bent is je kracht. Stel vragen over alles wat je verwondert, durf kritisch te zijn en doe dat allemaal vooral met veel bevlogenheid en enthousiasme – dat werkt aanstekelijk!’

 

Je kunt hier solliciteren op de functie van student-assessor.