Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Folia
actueel

Nieuw printsysteem leidt tot geklaag op de HvA

Bart Lichtenveldt,
25 oktober 2016 - 16:34

Spontane paniek bij een van de printers van de HvA. Waar een nieuw printersysteem al sinds 3 oktober is ingevoerd, werd gisteren ineens massaal aan de bel getrokken door studenten. ‘Help! Mijn printtegoed is weg!’ Rob Waumans, medewerker van de ICT-afdeling weet wel wat er aan de hand was: ‘Studenten lezen gewoon niet.’

Studenten die al langere tijd hun HvA-pas gebruiken om op de HvA aankopen te kunnen doen zullen wel weten dat er altijd twee saldo’s op de pas stonden: één voor het betalen van je printjes, en één voor het kopen van je kroket bij de lunch, of ander eten en drinken. Sinds 3 oktober is daar verandering in gekomen; vanaf die dag betaal je alles op de HvA met je eet-en-drinktegoed. Dat betekent dat bij geüpdatete printers het printtegoed niet meer gebruikt kan worden en het saldo dat daar eventueel nog op stond vanaf 1 november keurig wordt overgezet op je vanaf dan universele krokettentegoed.

 

Om alles in goede banen te laten verlopen, werden de printers in fases overgezet op het nieuwe systeem. Dat alles ging helemaal goed, tot gisteren, nota bene de laatste dag van de overzetting. Toen stroomden de klachten binnen. ‘Het venijn zit ‘m in de staart,’ zegt Waumans, die op alle mogelijke manieren studenten heeft geprobeerd in te lichten over de verandering. ‘Knalrode flyers, knalrode posters, op de studentenpagina van de HvA-website, meer konden we qua communicatie echt niet doen. Het is het meest frustrerende onderdeel van voorlichting.’

‘Ik ben zelf ook van het eerst proberen, dan de handleiding lezen, maar om dan meteen te gaan klagen… Er zijn grenzen’

Waumans denkt dan ook dat het vooral aan de stress en prikkelbaarheid van studenten met een deadline ligt, dat er ineens klachten binnenstromen. ‘Ik heb zelf gezien hoe ze naast een stapel flyers met alle info tegen een medewerker verkondigen dat de printer het niet doet.’ Toch kan hij wat begrip opbrengen voor de studenten: ‘Ik ben zelf ook van het eerst proberen, dan de handleiding lezen, maar om dan meteen te gaan klagen… Er zijn grenzen.’

 

Doordat Canon, de hoofdverantwoordelijke van de printers en het nieuwe printsysteem, geen melding had gemaakt van het niet meer werkende printtegoed op de HvA-pas, hebben sommige studenten toch geld overgemaakt op het oude saldo. ‘Die hebben dan vijfentwintig euro op hun pas gezet om een scriptie te printen, en komen er op de dag van de deadline achter dat het niet werkt. Tja, dat is onhandig,’ verklaart Waumans. ‘Maar of de klagers écht geen geld over hebben om het krokettentegoed te verhogen of dat ze gewoon erg boos zijn, daar kan je alleen naar raden.’

 

Tegemoetkoming

Toch heeft Canon een tegemoetkoming geregeld voor de gedupeerden. Wie zijn of haar niet meer bruikbare printtegoed hard nodig heeft, kan zich melden bij één van de Canon helpdesks aan de HvA en dan word je daar verder geholpen. Je kunt het resterende bedrag overigens ook online terugvragen met spoed, maar daar brengt Canon twee euro vijftig voor in rekening. Voor de rest van de HvA-studenten geldt gewoon de automatische overschakeling op 1 november.

 

Student media, informatie & communicatie Sam van Royen maakte er de volgende video over.