Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Daniël Roozendaal
actueel

‘Dicht de kloof tussen mbo en hbo’

Daniël Rommens,
23 september 2016 - 12:57

Geef elke student een gelijke kans in het onderwijs. Dat zegt HvA-lector beroepsonderwijs Louise Elffers (38) deze week in Folia. Het aantal studenten dat via het mbo doorstroomt naar de hogeschool groeit, maar de overgang naar het hoger onderwijs blijkt vaak lastig. Wat kan de HvA doen om ook deze studenten een reële kans op een diploma te bieden? ‘Niet met de handen op de rug wachten tot het kaf van het koren gescheiden is.’

Een van de taken van het onderwijs is om mensen de kans te bieden zich te emanciperen, vindt Elffers. Veel jongeren, zogenaamde eerste-generatiestudenten, volgen een hogere opleiding dan hun ouders en klimmen daarmee op de sociale ladder. Maar de weg die zij bewandelen ligt vol hordes. Leerlingen met laagopgeleide ouders worden vaak lager ingedeeld in het voortgezet onderwijs dan leerlingen met hoogopgeleide ouders, waardoor veel van hen via het vmbo en het mbo alsnog het hbo bereiken. Ze stapelen opleidingen.

 

Slechte voorbereiding

Elke keer dat zo’n student aan een nieuwe opleiding begint, moet hij wennen aan een nieuwe onderwijsomgeving en een nieuwe manier van leren. Met name de overstap van mbo naar hbo leidt er vaak toe dat studenten vroegtijdig uitvallen. Louise Elffers vindt dat het hele onderwijsbestel de student laat bungelen. ‘Het is niet dat stapelaars het niet kunnen, maar we bereiden ze niet goed voor. De problemen die zij ondervinden worden in belangrijke mate gecreëerd door het onderwijssysteem, bijvoorbeeld doordat we leerlingen op vroege leeftijd indelen op niveau en ze heel verschillend voorbereiden op hun vervolgopleidingen.’

‘De HvA kiest dit jaar heel duidelijk voor de emancipatoire functie’

Er ligt volgens Elffers een taak voor het hele onderwijs om studenten beter voor te bereiden op het hbo, maar de verantwoordelijkheid ligt volgens haar bij de instellingen zelf. ‘De HvA kiest dit jaar heel duidelijk voor de emancipatoire functie, zoals rector Huib de Jong bij de jaaropening heeft gezegd. Wij kunnen als hogeschool beter samenwerken met scholen uit het voortgezet onderwijs en mbo.’

 

Zo werkt de HvA op dit moment samen met mbo-scholen om keuzemodules te ontwikkelen die studenten in het laatste jaar van het mbo voor te bereiden op de overgang naar het hbo. Daarnaast is het volgens Elffers van belang om te bouwen aan de betrokkenheid van studenten bij hun opleiding. ‘Betrokkenheid moet van twee kanten komen,’ vindt Elffers.

 

Geen gelijke uitkomsten

‘Na de overgang naar een nieuwe onderwijsomgeving moet de student vanaf nul een band opbouwen,’ schreef ze in haar lectorale rede, die begin september uitsprak. Ze benadrukte dat de hogeschool daarbij een belangrijke rol speelt. ‘Juist in het begin moet je de hand uitsteken en investeren in de studenten. Zeg: welkom, leuk dat je er bent en wij gaan zorgen dat je een reële kans krijgt om een hbo-diploma te behalen,’ zegt ze tegen Folia.

 

‘Er zijn natuurlijk studenten die ongemotiveerd zijn of het niveau op het hbo niet aankunnen,’ nuanceert Elffers. Het is volgens haar niet de bedoeling dat elke student net zo lang ‘geaaid en gepamperd’ wordt totdat ze een diploma hebben. ‘Het gaat om gelijke kansen, niet om gelijke uitkomsten.’

 

Lees een uitgebreider verhaal met Louise Elffers in Folia 3, die deze week in de bakken ligt.