Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Folia (archief)
actueel

Folia checkt: ‘Introductiedagen zorgen voor betere studieprestaties’

Maartje Geels,
24 augustus 2016 - 12:27

Het klinkt misschien vreemd maar studenten die deelnemen aan een introductieperiode presteren later in hun studie beter. Dat kopte het Algemeen Dagblad althans eerder deze week. Goed nieuws dus, voor iedereen die vandaag met de introductieperiode van de VU begint. Maar klopt dit wel? Folia zocht het uit.

Wat is de bewering?

Studenten die de introductie overslaan zouden vaker stoppen met hun studie dan hun medestudenten die wel een introductieperiode doorlopen, staat in het rapport. Ook behalen studenten die aanwezig zijn bij de introductie vaker hun diploma binnen drie jaar. Dat zou komen doordat ze eerder binding krijgen met de universiteit.

 

Wie doet de bewering?
Het nieuws verschijnt op 20 augustus in Het Parool en in de weekendeditie van het Algemeen Dagblad. Ook Ad Valvas (het universiteitsblad van de VU) neemt de beweringen twee dagen later over.

 

Waar baseren Het AD en Het Parool zich op?
De beweringen zijn afkomstig uit een onderzoek van de VUBekijk hier het rapport in pdf-vorm.. De universiteit bracht de resultaten in een rapport naar buiten. Opmerkelijk is dat het onderzoek niet werd uitgevoerd door een wetenschapsgroep, maar door een interne afdeling van de VU, namelijk de stuurgroep onderwijskwaliteit en kwaliteitszorg.

 

Wat zegt de VU zelf over deze bewering?
Dat studenten die deelnemen aan een introductie beter presteren, heeft volgens strategisch beleidsadviseur Theo Bakker te maken met sociale- en academische binding. ‘Hoe eerder je met de academische gemeenschap in contact komt, hoe beter je weet wat je wil met je studie,’ stelt Bakker, die het onderzoek uitvoerde. Studenten die zich in het voortraject van hun studie al kunnen spiegelen aan het universitaire leven, vallen later dus minder vaak uit.

 

En, klopt het?
Voor het onderzoek werden data van vijf lichtingen VU-studenten verzameld, in totaal zo’n 23.500 studenten. Daarvan namen er ongeveer tweeduizend deel aan de jaarlijkse Introductiedagen aan de VU. De groep onderzochte studenten is dus wel groot genoeg. Maar de groep is daardoor niet meteen representatief voor de hele VU-populatie. Onder de introductiegangers bevinden zich bijvoorbeeld voornamelijk jonge vwo’ers die volgens Bakker over het algemeen toch al beter presteren aan de universiteit dan stapelende medestudenten die eerst een hbo- of mbo-opleiding hebben gedaan.

 

Conclusie
Hoewel niet uitgesloten kan worden dat de introductie invloed heeft op de studieprestatie, betekent dat niet dat introductiegangers per definitie beter presteren. Het kan bijvoorbeeld ook veroorzaakt worden doordat vwo’ers, die sowieso succesvoller studeren, vaker aan een Intreeweek meedoen. Een causaal verband tussen deelnemen aan introductieactiviteiten en studieprestaties kan niet worden aangetoond. Wie de komende weken meedoet aan de introductie moet dat dus vooral doen voor de gezelligheid.

Lees meer over