Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: High Carb Hannah (via Youtube)
actueel

Huilende microcelebrity's analyseren op het celebritycongres

Carlijn Schepers,
30 juni 2016 - 13:29
Betreft
Deel op

Microcelebrity’s zijn beroemdheden die via de niet voor de hand liggende kanalen bekend werden. Denk aan fashionbloggers, Instagram-iconen en YouTube-sterren, zoals onze eigen Enzo Knol. Alice Marwick vertelde er vandaag alles over op het driedaagse celebritycongres aan de UvA. ‘Microcelebrity’s kunnen ons veel leren over echte celebrity’s. Want niet iedereen heeft grote sterren als George Clooney onder hun speed dial staan om ze te vragen hoe het is bekend te zijn.’

Britney Spears scheert haar hoofd kaal, Lindsay Lohan wordt gespot zonder slipje, Beyoncés zus valt Jay-Z aan in een lift: als celebrity’s iets geks doen, heeft iedereen het erover. Beroemdheden en onze fascinatie ervoor leveren genoeg gespreksstof voor het driedaagse congres dat deze week plaatsvindt op de UvA. Tweehonderd internationale celebrity studies-onderzoekers komen samen op het evenement, geïnitieerd door wetenschappelijk tijdschrift Celebrity Studies Journal. Alice Marwick, assistent-professor aan de New Yorkse Fordham University, verzorgt een keynote over microcelebrity’s en social media.

Make-upsessies
Marwick begint haar college met het voorbeeld van Essena O’Neill; de negentienjarige internetster uit Australië had 800.000 volgers op verschillende social media-kanalen, maar stopte in november plots met al haar uitingen op de netwerken. Ze verwijderde veel van haar foto’s en onder de overgebleven posts plaatste ze nieuwe onderschriften, waarin ze vertelt wat er allemaal vooraf ging aan de foto’s waar ze ogenschijnlijk naturel en spontaan opstaat. Voor de perfecte foto's waren lange make-upsessies nodig, poseerde ze eerst honderd keer, betaalden adverteerders haar en kreeg ze outfits toegestuurd die ze moest dragen.

 

In het ene filmpje kirt ze nog over haar Zac Efron-kussens, in het volgende zie je haar met een opgezwollen gezicht keihard huilen

Volgens Marwick gaf O'Neill hierdoor een bijzondere kijk in het leven van microcelebrity’s. ‘Ze liet zien wat ze allemaal moest doen en laten voor haar personal brand van the perfect girl. Daar achter gingen een depressie en onzekerheden schuil.’ Niet alleen kan het gedrag van microcelebrity’s ons veel leren over het gedrag van wat Marwick ‘broadcast’-celebrity’s noemt, ook over hoe het is om bekend te zijn en over zelfrepresentatie op social media. ‘Opeens is bekendheid meetbaar in commentaren, views en likes. En je moet volgens selfbranding guides vooral zo dicht mogelijk bij jezelf en je passie blijven om bekend te worden. Een goed advies, maar dat werkt alleen als je passie luxe make-up is, niet vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog.’

Online persona
De basics van een microcelebrity worden zijn simpel. Creëer een eenduidig online persona, post informatie over jezelf op alle mogelijke online kanalen en probeer het publiek aan je te binden. ‘Om dit te doen moet je verschillende dingen kunnen: fotograferen, stylen, de technische aspecten van de platforms onder de knie krijgen, slim adverteren en netwerken. Bovendien moet je je eigen manager zijn: wat zet ik wel en niet online?’ Een probleem waar veel microcelebrity’s tegenaan lopen is: ze zetten zichzelf bijvoorbeeld neer als een heel normaal meisje, maar tegelijkertijd posten ze foto’s in de duurste outfits. Daarop worden ze door hun volgers meteen afgestraft, terwijl normale bekendheden hier geen last van hebben.

Dat faam niet altijd alleen maar leidt tot een dikke bankrekening, een onophoudende stroom aandacht, gratis artikelen en glamourous feestjes blijkt als Marwick filmpjes laat zien van YouTube-fenomeen Trisha Paytas. In het ene filmpje ‘Things I’m currently loving’ kirt ze nog over wat een life changer haar Zac Efron-kussens zijn en dat ze er zó veel beter door slaapt. In het volgende filmpje zie je haar zonder make-up, met een opgezwollen gezicht keihard huilen. Marwick: ‘Ze laat zien hoe stressvol het online leven kan zijn. Ze heeft in haar echte leven steeds minder vrienden en kan haar gevoelens er niet uiten.’ Dus ondanks dat Marwick ‘internet fame the new street cred’ noemt, zitten er ook zeker donkere kanten aan de vrolijke, perfecte beelden van social media-beroemdheden.

 

De Celebrity Studies Conference eindigt vandaag. Bekijk hieronder de twee video’s van Trisha Paytas.

Lees meer over